Fagfellevurdert Positive avvik i videregående opplæring: Hvor finnes de og hva kan vi lære av dem? Mangel på fullført utdanning er en av flere faktorer som bidrar til at unge havner utenfor arbeidslivet. Hva opplever ungdom i risiko for utenforskap har bidratt til økt deltakelse i videregående opplæring? Publisert: 05.02.2025 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 18) 3/2024
Fagfellevurdert Medvirkning og motivasjon Betydningen av medvirkning i valg av studieretning og for motivasjon til å gjennomføre videregående opplæring Publisert: 21.02.2023 Hentet fra Psykologi i kommunen 5/2022
Forskningsnotat Skal tenåringens biologiske klokke bestemme skoletiden? Bør skoledagen begynne senere for at tenåringene skal få sove ut, eller legger de seg da bare enda senere? Forskningen gir foreløpig ikke klare svar om det er lurt å forskyve undervisningen. Publisert: 10.11.2022 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Fagartikkel 14 år etter avsluttet ungdomsskole – slik gikk det Det lønner seg å fullføre videregående, både for å få jobb og for hvor mye man tjener. Dette viser en NIFU-studie som har fulgt nesten 10 000 ungdommer fra de gikk ut av ungdomsskolen og til de var 30 år gamle. Publisert: 29.04.2021 Hentet fra Bedre skole 4/2020
Artikkel Verden med virus: Ungdom lider under kravene om sosial distansering En ny studie viser sammenheng mellom mangel på fysisk samvær og symptomer på angst og depresjon og ensomhet. Publisert: 25.01.2021 Hentet fra Det samfunnsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo