Fagartikkel Hvordan legge til rette for utforsking i samfunnsfagene Med innføringen av læreplanen for kunnskapsløftet har utforsking fått en mer markant plass i samfunnsfagene. En masterstudie har undersøkt hvordan lærere i ungdomsskolen og i videregående legger til rette for og støtter læring gjennom utforskende arbeidsmåter. Publisert: 02.12.2024 Hentet fra Bedre skole 4/2023
Fagartikkel Vurdering for læring i historie – til nytte eller besvær? Vurdering for læring er et pedagogisk konsept som griper om seg, og som også gjenspeiles i de nye læreplanene. Selv om mange tar dette i bruk med entusiasme, basert på skoleforskning, er det også enkelte som stiller seg spørrende til nytteverdien. Publisert: 23.05.2019 Hentet fra Bedre skole 2/2019
Fagartikkel Vurdering i historiefaget I forskrift til opplæringsloven står det at standpunktkarakter skal settes på et bredt vurderingsgrunnlag. Spørsmålet blir da hva dette innebærer i praksis og hvordan man kan skape bredde i vurderingsgrunnlaget i historiefaget. Publisert: 01.09.2017 Hentet fra Bedre skole 3/2017
Fagartikkel Begrepsforståelse i samfunnsfag - Hva vil vi med begrepene? Å forbedre begrepsforståelsen er en sentral oppgave for lærere i samfunnsfag. Forskning viser at arbeid med fagspråk er nært knyttet til og fremmer læring, men vi har lite kunnskap om hvordan lærere jobber med begrepene i samfunnsfagundervisningen. Publisert: 28.01.2015 Hentet fra Bedre skole 1/2015
Fagartikkel Fellesfaget samfunnsfag i videregående skole - Noen elevsynspunkter «Samfunnsfaget er et lett fag i forhold til de fleste andre fagene. Det er lettere å forstå fordi det handler om det samfunnet vi lever i. Jeg liker at man kan komme fram til svaret uten å se i en fasit. Alle kan være med på å komme fram til svaret.» Publisert: 03.02.2010 Hentet fra Bedre skole 1/2010