Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (3)
  • Fagartikkel (3)
  • Blogg (1)
  • Fagfellevurdert (1)
  • Omtale (1)

Artikkeltema

  • Studieforberedende (9)
  • Vurdering (9)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (4)
  • Høgskole og universitet (2)
  • Samfunnsfag og historie (2)
  • Atferd (1)
  • Frafall og gjennomføring (1)
  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (1)
  • Norsk (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Overgangsfaser (1)
  • Selvregulering (1)
  • Stress (1)
  • Ungdomstrinn (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (3)
  • Acta Didactica (1)
  • Høgskulen på Vestlandet (1)
  • Læringsmiljøsenteret (1)
  • NOKUT (1)
  • NTNU (1)
  • Universitetet i Bergen (UiB) (1)

Artikkelforfatter

  • Trond Heum (2)
  • Amanda Schei (1)
  • Harald Eriksen (1)
  • Ida Gudjonsson (1)
  • Kristin Vinje (1)
  • Liv Cathrine Krogh (1)
Artikkel

Jentene gjør det bedre på skolen. Likevel er guttene mer positive til karakterer.

Sosiologer ved UiB har undersøkt karakterer og sosial bakgrunn i den videregående skolen. – Det som overrasket meg mest, var hvor store kjønnsforskjeller det var mellom gutter og jenter i synet på karakterer, sier førsteamanuensis, Katharina Sass.

Publisert: 12.09.2024 Hentet fra Universitetet i Bergen (UiB)
Blogg

Mange elever i videregående forberedes ikke godt nok for høyere utdanning

Mange av elevene som skal starte på en høyskole eller et universitet til høsten, vil ikke være godt nok forberedt på overgangen fra videregående skole til høyere utdanning.

Publisert: 09.03.2022 Hentet fra NOKUT
Fagartikkel

Vurdering for læring i historie – til nytte eller besvær?

Vurdering for læring er et pedagogisk konsept som griper om seg, og som også gjenspeiles i de nye læreplanene. Selv om mange tar dette i bruk med entusiasme, basert på skoleforskning, er det også enkelte som stiller seg spørrende til nytteverdien.

Publisert: 23.05.2019 Hentet fra Bedre skole 2/2019
Fagartikkel

Sprik i vurdering ved eksamen

Når sensorer vurderer eksamensbesvarelser ulikt, så er den beste løsningen neppe å fjerne eksamen. Man kan heller se spriket i vurderingene som et symptom på dårlig samsvar i skolens vurderingspraksis generelt.

Publisert: 04.08.2018 Hentet fra Bedre skole 3/2018
Artikkel

Hva skjer når skoler dropper karakterer i orden og atferd?

Elever føler de blir mer rettferdig behandlet når de slipper å få orden- og atferdskarakterer. Lærernes holdninger til å kutte ut karakterene varierer mye mellom skoler, ifølge en rapport.

Publisert: 21.12.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Omtale

Forsker på stress blant ungdom

Forskergruppen Idrett og helsepsykologi har gjennomført stressforsøk på 18–19-åringer. De vil finne ut om positiv eller negativ tilbakemelding påvirker forventningen ungdommene har til resultatet på neste test.

Publisert: 05.12.2017 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet
Fagartikkel

Vurdering i historiefaget

I forskrift til opplæringsloven står det at standpunktkarakter skal settes på et bredt vurderingsgrunnlag. Spørsmålet blir da hva dette innebærer i praksis og hvordan man kan skape bredde i vurderingsgrunnlaget i historiefaget.

Publisert: 01.09.2017 Hentet fra Bedre skole 3/2017
Fagfellevurdert

Vurdering for læring i norskfaget: Hva kjennetegner norsklæreres skriftlige tilbakemeldinger til egne elever?

I hvilken grad gir lærerne skriftlige tilbakemeldinger som retter seg mot målet med opplæringen og i hvilken grad inneholder de konkrete råd og instrukser som kan hjelpe elevene til å komme nærmere målet?

Publisert: 01.05.2017 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 11) 1/2017
Artikkel

Pollen kan svekke vitnemålet

Pollenallergi gjør at elever i videregående skårer dårligere på eksamen. Dermed kan også drømmestudiet på universitetet ryke, ifølge forskning fra NTNU.

Publisert: 25.04.2017 Hentet fra NTNU
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo