Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (8)
  • Blogg (3)
  • Podcast (1)

Artikkeltema

  • Studieforberedende (12)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (11)
  • Ungdomstrinn (4)
  • Motivasjon (3)
  • Psykisk helse (3)
  • Frafall og gjennomføring (2)
  • Klasseledelse (2)
  • Mobbing (2)
  • Oppvekst og levekår (2)
  • Rådgivingstjeneste (2)
  • Samspill og relasjoner (2)
  • Atferd (1)
  • Barnetrinn (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Selvregulering (1)
  • Stress (1)
  • Tilpasset opplæring (1)
  • Vurdering (1)

Artikkelkilde

  • Læringsmiljøsenteret (12)

Artikkelforfatter

  • Maria Gilje Strand (3)
  • Ina Midttveit (2)
  • Elin Nesvoll Vangsnes (1)
  • Ida Gudjonsson (1)
  • Kirsti Tveitereid (1)
  • Leif Tore Sædberg (1)
Podcast

Systematisk arbeid mot mobbing i skulen

Kvifor oppstår mobbing? Og korleis bør eigentleg skular jobbe best mogleg for å førebygge mobbing, men også for å ta vare på alle involverte dersom ei mobbesak oppstår?

Publisert: 17.10.2023 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Tydelig sammenheng mellom prestasjonsorientert klima og emosjonelle problemer

Ungdom i videregående skole forteller om en økning av problemer som kan stamme fra stress på skolen.

Publisert: 06.10.2023 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

– Skulerådgjevarane har ei nesten umogleg oppgåve

Norske skular har ulik praksis for elevane sitt tilbod om rådgjeving. – Retningslinene for tilbodet må verte tydelegare, seier forskar.

Publisert: 06.02.2023 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Slik kan russetiden bli mer inkluderende

Inndeling i russegrupper fører til mer utenforskap blant russen. Dette kan få store konsekvenser – både for de som står utenfor, men også for dem som er inne i ei russegruppe.

Publisert: 31.01.2023 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Hva er det som svikter når elever vurderer å slutte på skolen?

Ny studie fra Læringsmiljøsenteret ser nærmere på prosessen hos videregående-elever som tenker på å slutte.

Publisert: 25.01.2022 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Elever ønsker at lærere skal forstå læringsmiljøet med deres øyne

Elever i videregående synes det er fint å bli tatt på alvor og mener kartleggingsverktøyet Spekter kan hjelpe til et bedre læringsmiljø i klassen.

Publisert: 05.01.2021 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

15 råd til deg som er russeforelder

Har du russ i huset til våren? En psykologspesialist og politiet har 15 råd til deg som er russeforelder.

Publisert: 01.02.2020 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Halvparten av elevene kjeder seg på skolen

En ny studie viser at 50 prosent av elevene på videregående skole kjeder seg. – Jeg har funnet en måte å legge til rette for at elevene mine ikke skal kjede seg på skolen – og i verste fall slutte som konsekvens av kjedsomhet, sier lærer Nina Simonsen.

Publisert: 21.10.2019 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Hva skjer når skoler dropper karakterer i orden og atferd?

Elever føler de blir mer rettferdig behandlet når de slipper å få orden- og atferdskarakterer. Lærernes holdninger til å kutte ut karakterene varierer mye mellom skoler, ifølge en rapport.

Publisert: 21.12.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Blogg

Er psykisk helse en privatsak?

Vi lever i en tid da kjendiser og vanlige ungdommer forteller om angst og depresjoner i beste sendetid. Trenger vi at unge og gamle bretter ut sitt innerste og private i all offentlighet? Har det blitt for mye åpenhet?

Publisert: 07.12.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Blogg

Russetiden – en opplevelse av tilhørighet?

Kan engasjementet som russetiden skaper på tampen av 13 års skolegang starte mye tidligere og være en del av skolens daglige virke? – Ikke bare ved skolestart eller slutt, men gjennom hele skoleløpet?

Publisert: 27.04.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Blogg

Forstår du ungdomskulturen?

Hvis man jobber med ungdom, er det viktig å forstå ungdomskulturen. Kunnskap og inspirasjon kan hentes fra både faglitteraturen, forskningsrapporter og romaner.

Publisert: 07.02.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo