Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (2)
  • Blogg (1)
  • Fagartikkel (1)
  • Kronikk (1)

Artikkeltema

  • Muntlig språk (5)
  • Tester og kartlegging (5)
  • Barnehage (3)
  • Lesing og muntlig ferdighet (2)
  • Norsk (1)
  • Skriving (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Lesesenteret (3)
  • Læringsbloggen (1)
  • Yrke (1)

Artikkelforfatter

  • Alexandra Halsan (1)
  • Elisabeth Rongved (1)
  • Hallvard Håstein (1)
  • Monica Melby-Lervåg (1)
Fagartikkel

Kan ord treffe en spiker? Om å skrive — for å bli bedre til å handle

Det er fascinerende å se på yrkesutøvere som virkelig behersker sitt fag. Murere, tømrere, trailersjåfører og helsefagarbeidere er blant dem jeg har hatt glede av å studere.

Publisert: 03.02.2025 Hentet fra Yrke 3/2024
Kronikk

Kartlegging eller ikke kartlegging, er det dét som er spørsmålet?

Å kartlegge språket til barnehagebarn, må ikke sammenlignes med testingen som skjer i skolen. Det er et sidespor og skaper unødig usikkerhet hos pedagoger og foreldre, skriver doktorgradsstudent Elisabeth Brekke Stangeland ved Lesesenteret.

Publisert: 14.03.2017 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

– Observasjon av språk skal skje i samspill med barnet

Gode observasjonsverktøy skal gi personalet kunnskap og erfaring, som de kan bruke i sitt daglige samspill med barna. Observasjon og kartlegging skal ikke være tidstyver i barnehagen, sier forskere ved Lesesenteret.

Publisert: 03.03.2017 Hentet fra Lesesenteret
Blogg

Er betydningen av «tidlig innsats» forskningsbasert?

I hvilken grad støtter forskning at tidlig innsats er viktig?

Publisert: 19.02.2016 Hentet fra Læringsbloggen
Artikkel

Blinde flekker i vurdering av barns språk

Ny forskning ved Lesesenteret stiller spørsmål ved et kjent internasjonalt vurderingsredskap: Er det godt nok for å kunne vurdere norske barns språk- og fortellerkompetanse?

Publisert: 29.04.2015 Hentet fra Lesesenteret
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo