Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (5)

Artikkeltema

  • Tester og kartlegging (5)
  • Ungdomstrinn (5)
  • Barnetrinn (2)
  • Internasjonal forskning (2)
  • Matematikk (2)
  • Naturfag (2)
  • Digitalisering (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Oppvekst og levekår (1)

Artikkelkilde

  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (5)

Artikkelforfatter

  • Magnus Heie (4)
  • Elise Koppang Frøjd (1)
  • Hege Kaarstein (1)
  • Marika Vartun (1)
  • Monica Bjermeland (1)
  • Trude Nilsen (1)
Artikkel

Barn fra fattige familier ligger to og et halvt år etter barn fra rike familier på skolen

Forskjellene i prestasjoner øker gjennom skoleløpet og har også økt over tid.

Publisert: 21.06.2023 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Niendeklassinger gjør det dårligere i matematikk selv om undervisningen er blitt bedre

─ Forverret læringsmiljø og mindre motiverte elever kan forklare noe av nedgangen i matematikkprestasjoner på ungdomstrinnet, men ikke alt, sier forskere bak aktuell studie.

Publisert: 18.01.2023 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Kan fremtidens voksne nok om digital teknologi?

Hvor godt forberedt er elever på å lære, arbeide og leve i en digital verden? Forskere skal igjen måle niendeklassingers digitale ferdigheter.

Publisert: 25.01.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Naturfag i trøbbel: Dyktige lærere motvirket tilbakegang i naturfag

Norske ungdomsskoleelever har over tid prestert langt svakere i naturfag enn elever i Sverige og Finland. Forskning viser at lærerne har motvirket tilbakegang i elevenes naturfagprestasjoner til tross for mange utfordringer.

Publisert: 02.11.2021 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Er naturfag i trøbbel?

En fersk internasjonal undersøkelse viser at norske ungdomsskoleelever har mye lavere kompetanse i naturfag enn elevene i våre nordiske naboland. På 9. trinn ligger vi ett år bak Sverige og faktisk to år bak Finland, fremhever forskerne bak den norske delen av undersøkelsen.

Publisert: 08.12.2020 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo