Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (4)

Artikkeltema

  • Tester og kartlegging (4)
  • Ungdomstrinn (4)
  • Læreplaner (3)
  • Barnetrinn (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Motivasjon (1)
  • Norsk (1)
  • Vurdering (1)

Artikkelkilde

  • Acta Didactica (2)
  • Nordic Journal of Literacy Research (1)
  • Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (1)

Artikkelforfatter

  • Astrid Gillespie (1)
  • Hanne Stavelie (1)
  • Henrik Galligani Ræder (1)
  • Oddbjørn Raaum (1)
  • Ole Røgeberg (1)
  • Simen Markussen (1)
  • Tony Burner (1)
  • Torbjørn Andersen (1)
Fagfellevurdert

Hva forteller oppgavene gitt til muntlig eksamen i norsk om skjønnlitteratur og litterær kompetanse i ungdomsskolen?

Norske elevers leseferdigheter har i lang tid vært en kilde til bekymring. Mot en slik bakgrunn skulle en tro at lesing av skjønnlitteratur burde ha en sentral plass i skolen og i norskfaget.

Publisert: 12.06.2025 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research (Vol. 11) 1/2025
Fagfellevurdert

Skoleferdigheter i endring: Utviklingen over tid målt ved nasjonale prøver

Ifølge offisiell statistikk, var norske elevers gjennomsnittlige ferdigheter tilnærmet uendret i årene 2014–2021, basert på årlige nasjonale prøver. Omfattende analyser av simulerte data der sannheten er kjent, viser utvetydig at de offisielle tallene er misvisende.

Publisert: 23.01.2024 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 18) 1/2024
Fagfellevurdert

«A-skole» eller «B-skole»? Målstyring og lærerprofesjonalitet i Osloskolen

Kunnskapsløftet introduserte nye styringsmidler i det norske utdanningssystemet: Kompetansemålene i læreplanen, nasjonale prøver som måler elevenes læringsutbytte og ulike rettslige standarder og tilsyn holder skoler og lærere ansvarlige for utdanningskvaliteten. En slik ansvarliggjøring er særlig synlig i Oslo.

Publisert: 29.11.2021 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 15) 2/2021
Engelsk — Fagfellevurdert

Principals’ views on the implementation of grade-free middle schools in Norway: justifications, challenges and opportunities

I denne artikkelen analyseres fire rektorers forståelser og erfaringer med å implementere såkalte karakterfrie ungdomsskoler, hvor kun minimumskravet i vurderingsforskriften, to karakterer – termin- og standpunktkarakterer – gis på elevers prestasjoner. Dette gjør rektorene i forbindelse med Vurdering for Læring-satsning (VfL).

Publisert: 08.04.2021 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 13) 2/2019
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo