Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (4)
  • Kronikk (1)

Artikkeltema

  • Tester og kartlegging (5)
  • Vurdering (5)
  • Forskning og metode (2)
  • Kontroll og tilsyn (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (5)

Artikkelforfatter

  • Ann Elisabeth Gunnulfsen (1)
  • Astrid Roe (1)
  • Guri Skedsmo (1)
  • Henning Fjørtoft (1)
  • Simen Spurkland (1)
  • Sølvi Mausethagen (1)
  • Øyvind Amundsen Østby (1)
Fagartikkel

Karakterer i skolen. Krevende i bruk − vanskelig å klare seg uten

Elever i ungdomsskole og videregående opplæring får karakterer på prøver, innleveringer og faglige prestasjoner i timene, og disse ligger gjerne til grunn for vitnemålet til slutt. De siste årene har imidlertid mange skoler eksperimentert med å redusere bruken av karakterer. Så hva vet vi egentlig nå om karaktersetting i skolen?

Publisert: 07.09.2022 Hentet fra Bedre skole 2/2022
Fagartikkel

Skolers bruk av resultater på nasjonale prøver

Ulike undersøkelser viser at resultatene fra de nasjonale prøvene ikke alltid blir utnyttet godt nok. En mulig årsak kan være at mange tror prøvene først og fremst egner seg som grunnlag for tiltak overfor de svakeste elevene. Men prøvene kan i like stor grad brukes til å forbedre læringen blant elever som skårer middels eller høyt på prøvene.

Publisert: 04.09.2019 Hentet fra Bedre skole 3/2019
Fagartikkel

I rommet mellom vurdering og læring

Den kontrollerende vurderingspraksisen vi er i ferd med å utvikle i skolen, er ikke i samsvar med fremtidens krav til autonomi og omstillingsevne.

Publisert: 02.06.2019 Hentet fra Bedre skole 2/2019
Kronikk

Hva er en prøve?

En prøve vil sjelden tilsvare noe man møter ofte utenfor klasserommet, men som lærer kan det være vanskelig å klare seg uten. Å utvikle en form for vurdering som er mer virkelighetsnær enn tradisjonelle testsituasjoner krever tilvenning for både elever og lærer.

Publisert: 01.09.2017 Hentet fra Bedre skole 3/2017
Fagartikkel

Spenningen mellom kontroll og læring - Bruk av nye vurderingsverktøy i utdanningssektoren

Nye vurderingsverktøy som ble innført som en del av et nasjonalt kvalitetsvurderingssystem, har bidratt til å endre måten skolen blir styrt på. Resultatstyringen kan sies å ha en dobbel funksjon; den skal bidra til kontroll av elevenes prestasjoner, samt læring og utvikling av praksis på alle nivåer i skolesystemet. En slik dobbel funksjon byr imidlertid på en rekke utfordringer.

Publisert: 10.08.2015 Hentet fra Bedre skole 3/2015
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo