Fagfellevurdert Skoleansattes erfaringer og utfordringer i møte mellom regelverk og pedagogisk praksis Skolen som organisasjon er en svært sammensatt kontekst som er regulert av et omfattende regelverk. Tilsyn og forskning har vist at det er manglende samsvar mellom regelverk og praksis, blant annet på spesialundervisningens område. Publisert: 01.11.2022 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2022
Fagfellevurdert Fungerer spesialklasse og lærarassistent som hjelpetiltak for sårbar ungdom? Problemstillinga i denne artikkelen er korleis hjelpetiltaka lærarassistent og spesialklasse fungerer når det gjeld å oppnå utdanningskompetanse – både frå vidaregåande og høgre utdanning. Publisert: 10.02.2022 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2021
Fagfellevurdert Fra «early intervention» til tidlig innsats Fenomenet tidlig innsats har i svært liten grad hatt noen etablert plass i styringsdokumentene for den norske skolen. Tidlig innsats er imidlertid blitt et sentralt innsatsområde for norsk utdanning de senere årene. Publisert: 08.11.2014 Hentet fra Spesialpedagogikk 6/2014
Fagfellevurdert Tidlig innsats for livslang læring – teori og praksis Hvordan påvirker de nasjonale føringene for tidlig innsats det arbeidet som pedagogene gjør i barnehager og skoler? Publisert: 24.05.2014 Hentet fra Spesialpedagogikk 5/2014
Fagfellevurdert Ungdom med særskilte behov - frå trygd til arbeid Kva faktorar har positiv medverknad på overgangen frå trygd til arbeid for ungdom med særskilte behov? Publisert: 17.07.2012 Hentet fra Spesialpedagogikk 5/2012