Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (3)
  • Fagfellevurdert (1)

Artikkeltema

  • Norsk som andrespråk (4)
  • Tilpasset opplæring (4)
  • Mangfold og integrering (2)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Læremidler (1)
  • Morsmålsundervisning (1)
  • Spesialundervisning (1)
  • Voksenopplæring (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (2)
  • Nordic Journal of Literacy Research (1)
  • Spesialpedagogikk (1)

Artikkelforfatter

  • Brita Gjerstad (1)
  • Gunn Vedøy (1)
  • Ivar Morken (1)
  • Lene Anundsen (1)
  • Monica Dalen (1)
  • Svein Ingve Nødland (1)
  • Thor-André Skrefsrud (1)
  • Øystein Lund Johannessen (1)
Fagfellevurdert

Nye litteraturer: Litterære tekstpraksiser hos voksne innvandrere i norsk grunnskoleopplæring

Voksne innvandrere som tar norsk grunnskoleeksamen har teksterfaringer fra litterære tradisjoner som kan være ukjente i vår sammenheng. Imidlertid vil de fleste litterære tekstpraksisene sannsynligvis ikke bli gjenkjent i skolesammenheng.

Publisert: 11.11.2020 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research (Vol. 6) 1/2020
Fagartikkel

Fri flyt eller god flyt? Barn av arbeidsinnvandrere i norsk skole

Lovverket gir mulighet for stor variasjon i opplæringstilbudet til barn av arbeidsinnvandrere, og det fins få krav til dokumentasjon. Dersom dette handlingsrommet skal utnyttes til elevenes beste, setter det store krav til ledelse og pedagogisk profesjonalitet.

Publisert: 01.09.2017 Hentet fra Bedre skole 3/2017
Fagartikkel

Utenlandsadopterte barn og unge og innvandrere - I «spesialpedagogikkens grenseland»

I denne artikkelen blir det satt søkelys på to grupper som befinner seg i det artikkelforfatterne kaller «spesialpedagogikkens grenseland»: Utenlandsadopterte barn og unge og innvandrere. Begge gruppene kan betraktes som minoritetsgrupper, noe som innebærer en risiko for marginalisering i majoritetssamfunnet. I denne artikkelen vil vi prøve å belyse noen spesialpedagogiske dilemmaer knyttet til disse to gruppene.

Publisert: 19.03.2015 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2015
Fagartikkel

Tilpasset opplæring i det flerkulturelle klasserommet

Elevgrunnlaget i dagens skole er mer språklig og kulturelt sammensatt enn tidligere. Uten en undervisning som tar hensyn til elevenes språklige og kulturelle forutsetninger, vil retten til tilpasset opplæring bli et krav om tilpasning til opplæringen, ikke en tilpasning av opplæringen.

Publisert: 30.01.2015 Hentet fra Bedre skole 1/2015
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo