Fagartikkel Spesialpedagogisk didaktikk som nøkkelen til en mer inkluderende opplæring I denne artikkelen drøfter forfatteren hvordan en lærer kan planlegge og tilpasse undervisningen på en måte som ivaretar både et individuelt, et relasjonelt og et kulturelt aspekt for elever med særskilte behov. Publisert: 02.04.2025 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2024
Fagfellevurdert Betydningen av tverrprofesjonelt samarbeid for lærernes vurderinger av egen kompetanse til å tilpasse opplæring i skolen Å tilpasse opplæringen er et uttalt krav i den norske opplæringsloven. Lærernes samarbeid med andre profesjoner i og rundt skolen er viktig for å inkludere barn med spesielle behov i ordinær opplæring. Publisert: 03.03.2022 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 15) 2/2021
Fagartikkel Fritak for opplæringsplikt blir fritak for ansvar En uklar paragraf i opplæringsloven gjør det mulig å frita sårbare elever for opplæringsplikten, uten at det straks blir satt inn alternative tiltak. Rektorer og ansatte i PP-tjenesten er intervjuet om ulike kommuners håndtering av lovverket. Publisert: 05.01.2022 Hentet fra Bedre skole 2/2021