Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (4)
  • Kronikk (3)
  • Artikkel (2)
  • Fagfellevurdert (1)

Artikkeltema

  • Samspill og relasjoner (10)
  • Tilpasset opplæring (10)
  • Høytpresterende elever (3)
  • Klasseledelse (3)
  • Digitalisering (2)
  • Samarbeid med hjemmet (2)
  • Forskning og metode (1)
  • Hørselsvansker (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Stress (1)
  • Synsvansker (1)

Artikkelkilde

  • forskning.no (3)
  • Spesialpedagogikk (2)
  • Bedre skole (1)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (1)
  • Psykologi i kommunen (1)
  • Statped (1)

Artikkelforfatter

  • Åshild Berg-Brekkhus (2)
  • Atle Kristensen (1)
  • Hallvard Håstein (1)
  • Katja Evjen (1)
  • Margrethe Sylthe (1)
  • Maria Lokna (1)
  • Rune Kvalsund (1)
  • Safina de Klerk (1)
  • Sylvi Bratteng (1)
  • Thomas Nordahl (1)
Fagfellevurdert

Nettbasert undervisning i grunnskolen – hva fremmer og hemmer elevenes læring?

Kan nettbasert undervisning være veien å gå hvis en kommune skal opprettholde en desentralisert skolestruktur og bosettingen skal fortsette?

Publisert: 18.01.2023 Hentet fra Psykologi i kommunen 3/2022
Artikkel

Bedre støtte til barn med nedsatt hørsel er viktig for livskvaliteten

Vår evne til å kommunisere med andre er en viktig forutsetning for å bygge relasjoner og å lykkes både i skole og arbeid. Men for barn som bruker høreapparat kan det være vanskeligere å utvikle gode kommunikasjonsferdigheter. Ny forskning viser hvordan dette kan påvirke både deres språkutvikling og livskvalitet.

Publisert: 08.04.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Forsker på robotteknologi i klasserommet

Det er langt mer enn bare velfungerende teknologi som skal til for at roboten finner sin plass i klasserommet, viser ny forskning.

Publisert: 05.04.2022 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Kronikk

Ja! Elever som leser fysikk på universitetsnivå, skal sitte i samme klasserom som andre elever

DEBATT: Skolen er til for mer enn realfag.

Publisert: 17.12.2021 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Skal en fjortenåring som leser fysikk på universitetsnivå, sitte i de samme mattetimene som sine klassekamerater?

DEBATT: Elever med stort læringspotensial finnes, uansett hva enkelte akademikere ønsker å overbevise oss om.

Publisert: 17.12.2021 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Skolen må ikke bli en talentkonkurranse for særlig evnerike barn

Hvorfor er det så få kritiske nyanser og motforestillinger mot svært problematiske sider ved temaet evnerike barn, spør Åshild Berg-Brekkhus.

Publisert: 25.11.2021 Hentet fra forskning.no
Fagartikkel

Når pedagogikk skaper utenforskap

Forfatteren av denne artikkelen arbeider i en gruppe i Statped som utvikler lydillustrasjoner som læringsressurs for synshemmede elever. Disse elevene lærer via hørselen og taktilsansen. Her drøfter hun hvordan lydillustrasjoner kan bidra til å støtte disse elevene, slik at de får en mest mulig likeverdig undervisning der de ikke føler seg ekskludert fra resten av klassen.

Publisert: 28.10.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2021
Fagartikkel

Om å følge opp en skoleklasse

Den enkelte elev har en rekke særegne egenskaper og kompetanser. Det samme kan man si om en klasse. Ved å lære seg å iaktta hva klassen som helhet kan sammen, og hvilke egenskaper den trenger å utvikle, vil det å drive tilpasset opplæring kunne få et nytt innhold.

Publisert: 10.11.2020 Hentet fra Bedre skole 2/2020
Fagartikkel

Faktisk inklusjon i skolen

En sterkere målretting må til for å inkludere de elevgruppene som er i en svært sårbar posisjon.

Publisert: 01.09.2015 Hentet fra Statped Statpedmagasinet 2/2015
Fagartikkel

Sosial læring: Funksjonshemma unge eller funksjonshemmande skular?

Kva vi blir til som menneske er i stor grad avhengig av kva arenaer vi har tilgang til og kva samhandling vi får høve til å gjere. Ein tradisjonstung tanke er at dette på avgjerande vis er avhengig av kva føresetnader den enkelte unge har. I våre forskingsprosjekt om særvilkårselevar og sårbare unge i vidaregåande skule har vi erfart at dette spørsmålet har eit samansett svar med viktige forklaringsfaktorar også frå skulen som organisasjon.*

Publisert: 06.11.2013 Hentet fra Spesialpedagogikk 5/2013
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo