Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (5)

Artikkeltema

  • Tilpasset opplæring (5)
  • Utviklingsforstyrrelser (5)
  • ADD/ADHD (2)
  • Hørselsvansker (2)
  • Spesialundervisning (2)
  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Muntlig språk (1)
  • Oppvekst og levekår (1)

Artikkelkilde

  • OsloMet - storbyuniversitetet (2)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • Høgskulen på Vestlandet (1)
  • Nasjonalt senter for mat, helse og fysisk aktivitet (1)

Artikkelforfatter

  • Kari Aamli (2)
  • Idun A. Husabø (1)
  • Marika Vartun (1)
Artikkel

Unge voksne med lett utviklingshemming forteller hvordan de har lyktes med å få en jobb

Forskere avdekker suksessfaktorene for at unge med lett utviklingshemming skal lykkes å få et ordinært arbeid.

Publisert: 13.12.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

– Endelig anerkjennes norsk tegnspråk

– Det er mange tegnspråkbrukere i Norge som nå jubler over at språket deres endelig skal få en full offisiell anerkjennelse, sier professor ved OsloMet Arnfinn Muruvik Vonen.

Publisert: 21.05.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Ulik tegnspråkpolitikk i naboland

Mens døve russiske barn går på spesialskoler som bruker håndalfabet, benytter døve norske barn tegnspråk på sin lokalskole.

Publisert: 09.12.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Tilpasset opplæring i kroppsøving

I denne ressursen er temaet hvordan en kan inkludere elever med læringsutfordringer i kroppsøving – eksemplifisert ved diagnosen ADHD .

Publisert: 20.09.2016 Hentet fra Nasjonalt senter for mat, helse og fysisk aktivitet
Artikkel

Støy meir effektivt enn ADHD-medisin

Barn med ADHD har større effekt av støy enn av medisin når dei løyser oppgåver som krev konsentrasjon og hukommelse, viser ein ny studie.

Publisert: 15.09.2016 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo