Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (4)
  • Kronikk (2)
  • Fagartikkel (1)
  • Fagfellevurdert (1)
  • Omtale (1)
  • Podcast (1)

Artikkeltema

  • Barnetrinn (10)
  • Oppvekst og levekår (10)
  • Ungdomstrinn (10)
  • Psykisk helse (4)
  • Barnehage (3)
  • Klasseledelse (2)
  • Motivasjon (2)
  • Atferd (1)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Frafall og gjennomføring (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Matematikk (1)
  • Norsk som andrespråk (1)
  • Praktiske og estetiske fag (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Selvregulering (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Tester og kartlegging (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Læringsmiljøsenteret (2)
  • Bedre skole (1)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger (1)
  • NAFO - Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring (1)
  • NTNU (1)
  • Nord Universitet (1)
  • Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (1)
  • Utdanningsforbundet (1)

Artikkelforfatter

  • Maria Gilje Strand (2)
  • Arun Gosh (1)
  • Dieuwer ten Braak (1)
  • Elise Farstad Djupedal (1)
  • Ingunn Størksen (1)
  • Jan Erik Andreassen (1)
  • Jarmund Veland (1)
  • Lamin André Kvaale-Conateh (1)
  • Marika Vartun (1)
  • May Linda Hamm (1)
  • Monica Bjermeland (1)
  • Ragnhild Lenes (1)
  • Rikke Bjurstrøm (1)
  • Solvejg Jobst (1)
  • Sunil Loona (1)
Fagfellevurdert

«Skolen har jo som mandat å utjevne sosial ulikhet» – lærerpraksis i en utjevningspolitisk kontekst

Siden begynnelsen av 2000-tallet har norske myndigheter iverksatt områdesatsinger i utsatte byområder som et ledd i å utjevne sosiale ulikheter i samfunnet. Hvordan relaterer områdesatsinger til læreres praksis i skolen?

Publisert: 06.12.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 10) 2/2024
Artikkel

Er foreldre i dag for ettergivende?

Er det barna som i stor grad styrer «showet» i dagens samfunn? – Mange voksne er for ettergivende, men vi kan snu denne negative trenden ved å bli mer autoritative i møte med barn, sier Pål Roland.

Publisert: 01.11.2024 Hentet fra Læringsmiljøsenteret, Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Kronikk

Vi finner store sosiale forskjeller mellom barn i barnehage - og de øker i skolen

KRONIKK: En ny studie viser at det er store forskjeller allerede i barnehagen mellom barn av foreldre med høy og lav utdanning og inntekt, og forskjellene vedvarte eller økte utover skoleløpet.

Publisert: 17.10.2024 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Kronikk

Våger regjeringen å gjøre skolen mer praktisk?

Skal vi endelig få praktiske fag tilbake i skolen? Regjeringen legger frem den såkalte Ungdomsmeldingen denne uken. Er politikerne modige nok?

Publisert: 11.10.2024 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Podcast

Lærerrommet: Slik hjelper du de introverte og sjenerte

De finnes i alle klasserom og i alle barnehager; barn og elever som er stillere og mindre sosialt deltakende enn andre. Fagfolk kaller dem gjerne stille, tilbaketrukne eller innagerende barn og unge. Hvordan støtter du dem best?

Publisert: 11.10.2024 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel

Dette kan styrke relasjonane mellom elevane

I klasserommet er det ingen motsetnad mellom fagleg og sosial læring, syner ny forsking.

Publisert: 24.09.2024 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel

Barn fra fattige familier ligger to og et halvt år etter barn fra rike familier på skolen

Forskjellene i prestasjoner øker gjennom skoleløpet og har også økt over tid.

Publisert: 21.06.2023 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Omtale

Hvorfor har grunnskolebarn fravær?

Fraværsproblematikken i videregående skole er godt dokumentert gjennom forskning. Når elevene selv snakker om sitt fravær viser det seg imidlertid at problemet ofte har startet allerede i grunnskolen.

Publisert: 22.08.2021 Hentet fra Nord Universitet
Artikkel

En flyktningkompetent skole

Antallet mindreårige asylsøkere har økt betydelig den siste tiden. Da er det viktig å gi en opplæring som tilpasses elevenes behov og som bidrar til å normalisere deres hverdag.

Publisert: 06.04.2016 Hentet fra NAFO - Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring
Fagartikkel

Sårbare barn i skolen

Det å ha lav sosioøkonomisk status kan være et hinder for inkludering. Når barn har tilleggsvansker, vil risikoen for problemer i relasjon til andre elever og lærere bli langt større. En omfattende spørreundersøkelse har tatt for seg sosialt sårbare barn og delt dem i fire kategorier: barn med foreldre som er rusmisbrukere, som har psykiske problemer, flyktningbarn og barnevernsklienter.

Publisert: 13.09.2015 Hentet fra Bedre skole 3/2015
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo