Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (10)

Artikkeltema

  • Barnetrinn (10)
  • Ungdomstrinn (10)
  • Læreplaner (2)
  • Motivasjon (2)
  • Studieforberedende (2)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (2)
  • Arbeidsvilkår (1)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Digitalisering (1)
  • Frafall og gjennomføring (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (1)
  • Lek (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Læremidler (1)
  • Matematikk (1)
  • Mobbing (1)
  • Motorikk (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Organisering (1)
  • Praktiske og estetiske fag (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Skolevegring (1)
  • Skriving (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (10)

Artikkelforfatter

  • Anders I. Mørch (1)
  • Asgeir Skålholt (1)
  • Cathrine Pedersen (1)
  • Ellen Beate Hansen Sandseter (1)
  • Frida Felicia Vennerød-Diesen (1)
  • Henrik Tjønn (1)
  • Ingeborg Eidsvåg Fredwall (1)
  • Jarmund Veland (1)
  • Kari Smith (1)
  • Lisbeth Gravdal Kvarme (1)
  • Mathias Brekke Mandelid (1)
  • May Linda Hamm (1)
  • Ole Kristian Bergem (1)
  • Ragnar Hjellset Alne (1)
  • Robin Ulriksen (1)
  • Rune Borgan Reiling (1)
  • Sten Ludvigsen (1)
  • Øyvind Kvalnes (1)
Fagartikkel

Ungdomsmeldingen: Gamle ideer gir fortsatt nye muligheter

En aktiv og praktisk undervisning har vært et element i læreplanene så lenge man kan huske, uten at det har gitt seg særlig utslag i undervisningen som elevene blir møtt med. Den nylig publiserte Ungdomsmeldingen gir anledning til å ta gamle intensjoner på alvor.

Publisert: 20.05.2025 Hentet fra Bedre skole 4/2024
Fagartikkel

Fagfornyelsen som glemte skolebibliotekene

En vellykket gjennomføring av fagfornyelsen forutsetter fungerende skolebibliotek. Likevel har skolebibliotekene fått svært liten plass i læreplanene.

Publisert: 07.05.2025 Hentet fra Bedre skole 2/2024
Fagartikkel

Bruk av generativ kunstig intelligens i grunnskolen − hvordan utforme undervisningsopplegg

Forsøk i Asker kommune viser at undervisningsopplegg som tar i bruk samtaleroboter tilpasset grunnskoleelever, er krevende for de fleste elevene, både når det gjelder innhold og dialog. De aller fleste elevene vil derfor ha behov for lærerens eksplisitte modellering og tett oppfølging når det gjelder bruken av slike verktøy.

Publisert: 08.10.2024 Hentet fra Bedre skole 2/2024
Fagartikkel

Hvordan kvaliteten på undervisningen kan bidra til større likeverd i skolen

Yngre elever er stort sett godt motivert for å lære matematikk, men i løpet av ungdomsskolen svekkes denne motivasjonen betydelig. Det er særlig elever fra familier med lav sosioøkonomisk status som mister interessen. Gode undervisningsopplegg kan bidra til å motvirke denne tendensen.

Publisert: 02.04.2024 Hentet fra Bedre skole 1/2022
Fagartikkel

Norm for lærertetthet – sikrer ressurser, men er lite målrettet

Innføring av normen for lærertetthet ble begrunnet med at den skulle bidra til å gi elevene bedre grunnleggende og faglige ferdigheter samt et inkluderende og godt læringsmiljø. Men verken elevers trivsel eller skoleprestasjoner er blitt bedre etter innføringen.

Publisert: 07.11.2023 Hentet fra Bedre skole 1/2023
Fagartikkel

Barns rett til å involveres i undervisning og egen læring

Barn i skolen trenger rom og muligheter for å fremme sine synspunkter. Det innebærer at de trenger et relevant publikum som tar synspunktene deres på alvor og oversetter dem til passende handlinger.

Publisert: 18.10.2023 Hentet fra Bedre skole 2/2023
Fagartikkel

Risikofylt lek i skolen

Risikofylt lek er en forutsetning for en sunn mental og motorisk utvikling hos barn. Samtidig har voksne en tendens til å bli stadig mer forsiktige og ønsker å beskytte barn mot alt som er potensielt skadelig.

Publisert: 22.06.2023 Hentet fra Bedre skole 3/2022
Fagartikkel

Registrering av skolefravær

Vi mangler nasjonale retningslinjer for hvordan man skiller mellom problematisk skolefravær og skulk. Det fører til at elevers skolefravær i stor utstrekning blir feil kategorisert. Når opplæringsloven nå skal revideres, så kan dette være en mulighet til å sørge for at vi får en mer hensiktsmessig registrering av skolefravær.

Publisert: 22.09.2021 Hentet fra Bedre skole 2/2021
Fagartikkel

Sårbare barn i skolen

Det å ha lav sosioøkonomisk status kan være et hinder for inkludering. Når barn har tilleggsvansker, vil risikoen for problemer i relasjon til andre elever og lærere bli langt større. En omfattende spørreundersøkelse har tatt for seg sosialt sårbare barn og delt dem i fire kategorier: barn med foreldre som er rusmisbrukere, som har psykiske problemer, flyktningbarn og barnevernsklienter.

Publisert: 13.09.2015 Hentet fra Bedre skole 3/2015
Fagartikkel

Støttegrupper mot skolemobbing

Støttegrupper mot mobbing kan representere et fristed og gi hjelp og støtte til elever som har vært utsatt for mobbing. En studie viser at slike tiltak bidrar til at mobbingen stopper og at de som har vært utsatt for mobbing, blir inkludert og får en bedre skolehverdag. Elever i støttegruppen opplever at de gjør en viktig og meningsfull jobb, selv om noen opplever utfordringer knyttet til støtterollen.

Publisert: 29.06.2015 Hentet fra Bedre skole 3/2014
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo