Artikkel Er foreldre i dag for ettergivende? Er det barna som i stor grad styrer «showet» i dagens samfunn? – Mange voksne er for ettergivende, men vi kan snu denne negative trenden ved å bli mer autoritative i møte med barn, sier Pål Roland. Publisert: 01.11.2024 Hentet fra Læringsmiljøsenteret, Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Kronikk Vi finner store sosiale forskjeller mellom barn i barnehage - og de øker i skolen KRONIKK: En ny studie viser at det er store forskjeller allerede i barnehagen mellom barn av foreldre med høy og lav utdanning og inntekt, og forskjellene vedvarte eller økte utover skoleløpet. Publisert: 17.10.2024 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Podcast Systematisk arbeid mot mobbing i skulen Kvifor oppstår mobbing? Og korleis bør eigentleg skular jobbe best mogleg for å førebygge mobbing, men også for å ta vare på alle involverte dersom ei mobbesak oppstår? Publisert: 17.10.2023 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel Dette er oppdragerstilen som fungerer En bestemt måte å utøve voksenrollen på viser seg bedre enn alle andre i utviklingen hos barn og unge. Den fungerer like godt for foreldre, som for ansatte i barnehage og skole. Publisert: 25.08.2021 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel Dømt til å mislykkast i mobbearbeidet? Ny forsking frå Læringsmiljøsenteret viser store skilnadar i førekomsten av mobbing mellom norske skular. Publisert: 16.03.2015 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel Elever på høyere klassetrinn opplever dårligere klasseledelse God klasseledelse er viktig for elevenes motivasjon, velvære og læring. Forskning utført av Læringsmiljøsenteret tyder på at elevenes opplevelse av lærernes klasseledelse utvikler seg klart negativt fra 5. til 10. klassetrinn. Publisert: 06.03.2015 Hentet fra Læringsmiljøsenteret