Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (1)
  • Fagartikkel (1)
  • Podcast (1)

Artikkeltema

  • Faglig og administrativt støttesystem (3)
  • Ungdomstrinn (3)
  • Barnetrinn (1)
  • Frafall og gjennomføring (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Overgangsfaser (1)
  • Rådgivingstjeneste (1)
  • Spesialundervisning (1)
  • Tilpasset opplæring (1)
  • Utviklingsforstyrrelser (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Spesialpedagogikk (1)
  • Universitetet i Innlandet (1)
  • Utdanningsforbundet (1)

Artikkelforfatter

  • Marie-Lisbet Amundsen (1)
  • Ole Martin Ringlund (1)
  • Vigdis Alver (1)
Podcast

Lærerrommet: Flere elever er i spesialskoler og -klasser, hvorfor?

Svikter skolen på inkludering når det faglige trykket øker? Eller er alternative opplæringsarenaer en hjelp for elever som det ikke funker for i en vanlig klasse, av ulike årsaker?

Publisert: 23.09.2021 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel

– Ikke vær redd for å snakke om karriere til tenåringer

Norsk skole har et trøblete forhold til begrepet karriere, og det bør det gjøres noe med, ifølge ny doktorgrad.

Publisert: 02.03.2021 Hentet fra Universitetet i Innlandet
Fagartikkel

Ungdoms opplevelse av spesialskole og overgang til videregående utdanning

Denne artikkelen omhandler en studie basert på intervju med 20 ungdommer som har fullført 10. klasse i spesialskole. Hensikten med studien var å se nærmere på hvordan ungdommene trivdes faglig og sosialt på spesialskolen, og hvorvidt de opplever undervisningstilbudet som relevant for de krav og forventninger de har møtt i videregående skole. En av konklusjonene i studien er at ungdommene etterlyser tettere oppfølging også i videregående skole tilsvarende det de fikk på ungdomstrinnet.

Publisert: 11.02.2014 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2014
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo