Fagartikkel Hvordan legge til rette for utforsking i samfunnsfagene Med innføringen av læreplanen for kunnskapsløftet har utforsking fått en mer markant plass i samfunnsfagene. En masterstudie har undersøkt hvordan lærere i ungdomsskolen og i videregående legger til rette for og støtter læring gjennom utforskende arbeidsmåter. Publisert: 02.12.2024 Hentet fra Bedre skole 4/2023
Fagartikkel Nysgjerrighet – en mangelvare i ungdomsskolen Læreplanens kompetansemål og skolens vurderingsformer har befestet en undervisningskultur som gir lite rom for nysgjerrighet og undring. Dermed forsvinner også elevenes læringsglede. Publisert: 19.01.2024 Hentet fra Bedre skole 3/2023
Fagartikkel Muntlig opplæring og vurdering – en demokratisk utfordring Undervisning i muntlighet er en viktig del av skolens arbeid. Likevel mangler det eksplisitte retningslinjer for hvordan den muntlige undervisningen skal gjennomføres, og hvordan elevenes muntlige ferdigheter skal vurderes. Publisert: 08.06.2023 Hentet fra Bedre skole 1/2023
Fagartikkel Språkvanar og syn på fleirspråklegheit Alle norske ungdommar er fleirspråklege. Ungspråk-prosjektet har undersøkt norske ungdomsskoleelevar sine språkvanar, tankar og meiningar kring det å kunne fleire språk. Publisert: 29.03.2023 Hentet fra Bedre skole 4/2022