Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (4)

Artikkeltema

  • Motivasjon (4)
  • Ungdomstrinn (4)
  • Barnetrinn (2)
  • Klasseledelse (2)
  • Læreplaner (2)
  • Digitalisering (1)
  • Frafall og gjennomføring (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Læremidler (1)
  • Matematikk (1)
  • Praktiske og estetiske fag (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (3)
  • Spesialpedagogikk (1)

Artikkelforfatter

  • Mathias Brekke Mandelid (1)
  • Ole Kristian Bergem (1)
  • Svein Sigurd Bøe (1)
  • Øyvind Amundsen Østby (1)
Fagartikkel

Ungdomsmeldingen: Gamle ideer gir fortsatt nye muligheter

En aktiv og praktisk undervisning har vært et element i læreplanene så lenge man kan huske, uten at det har gitt seg særlig utslag i undervisningen som elevene blir møtt med. Den nylig publiserte Ungdomsmeldingen gir anledning til å ta gamle intensjoner på alvor.

Publisert: 20.05.2025 Hentet fra Bedre skole 4/2024
Fagartikkel

Hvordan kvaliteten på undervisningen kan bidra til større likeverd i skolen

Yngre elever er stort sett godt motivert for å lære matematikk, men i løpet av ungdomsskolen svekkes denne motivasjonen betydelig. Det er særlig elever fra familier med lav sosioøkonomisk status som mister interessen. Gode undervisningsopplegg kan bidra til å motvirke denne tendensen.

Publisert: 02.04.2024 Hentet fra Bedre skole 1/2022
Fagartikkel

Nysgjerrighet – en mangelvare i ungdomsskolen

Læreplanens kompetansemål og skolens vurderingsformer har befestet en undervisningskultur som gir lite rom for nysgjerrighet og undring. Dermed forsvinner også elevenes læringsglede.

Publisert: 19.01.2024 Hentet fra Bedre skole 3/2023
Fagartikkel

Hva om skolen var en "godisfabrikk"? - Opplæring i og bruk av digitale fortellinger

Denne artikkelen oppsummerer et pilotprosjekt gjennomført i grunnskolen på niende klassetrinn. Hensikten med undersøkelsen var å få vite mer om elevers erfaringer med opplæring i og bruk av digitale fortellinger.

Publisert: 06.09.2012 Hentet fra Spesialpedagogikk 9/2012
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo