Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (1)
  • Fagfellevurdert (1)
  • Podcast (1)

Artikkeltema

  • Frafall og gjennomføring (3)
  • Overgangsfaser (3)
  • Ungdomstrinn (3)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (3)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Læreplaner (1)
  • Motivasjon (1)
  • Spesialundervisning (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Tilpasset opplæring (1)

Artikkelkilde

  • Nordic Journal of Vocational Education and Training (NJVET) (1)
  • Spesialpedagogikk (1)
  • Utdanningsforbundet (1)

Artikkelforfatter

  • Linn Thøring (1)
  • Lisbeth Øyum (1)
  • Marianne Olsen Brøntveit (1)
  • Marie-Lisbet Amundsen (1)
  • Sylvi Thun (1)
  • Vigdis Alver (1)
Podcast

Lærerrommet: Valg av videregående – hva hjelper elevene?

Feilvalg pekes på som en av de viktigste årsakene til å ikke fullføre videregående. Hva skal, eller hva kan, gjøres med dette?

Publisert: 07.04.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Fagfellevurdert

Et kvalifisert utdanningsvalg for dagens ungdom: Resultater fra et innovasjonssamarbeid mellom en ungdomsskole, en videregående skole og en bedrift

Både i arbeids- og samfunnslivet har det i flere år vært uttrykt stor bekymring over at mange ungdommer ikke greier å gjennomføre det videregående utdanningsløpet, og da særlig innen yrkesfaglig utdanningsretning.

Publisert: 17.01.2022 Hentet fra Nordic Journal of Vocational Education and Training (NJVET) (Vol. 11) 1/2021
Fagartikkel

Ungdoms opplevelse av spesialskole og overgang til videregående utdanning

Denne artikkelen omhandler en studie basert på intervju med 20 ungdommer som har fullført 10. klasse i spesialskole. Hensikten med studien var å se nærmere på hvordan ungdommene trivdes faglig og sosialt på spesialskolen, og hvorvidt de opplever undervisningstilbudet som relevant for de krav og forventninger de har møtt i videregående skole. En av konklusjonene i studien er at ungdommene etterlyser tettere oppfølging også i videregående skole tilsvarende det de fikk på ungdomstrinnet.

Publisert: 11.02.2014 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2014
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo