Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (3)
  • Blogg (1)
  • Fagfellevurdert (1)

Artikkeltema

  • Rådgivingstjeneste (5)
  • Ungdomstrinn (5)
  • Oppvekst og levekår (2)
  • Studieforberedende (2)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (2)
  • Atferd (1)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Motivasjon (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Voksenopplæring (1)

Artikkelkilde

  • Læringsmiljøsenteret (2)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (1)
  • Spesialpedagogikk (1)
  • Universitetet i Innlandet (1)

Artikkelforfatter

  • Bente Hvidsten (1)
  • Gunvor B. Wilhelmsen (1)
  • Kari Byklum (1)
  • Kirsti Tveitereid (1)
  • Maria Gilje Strand (1)
  • Nina Eriksen (1)
  • Ole Martin Ringlund (1)
Artikkel

Mangfoldsrådgiver i skolen – en ekstra ressurs med uklart mandat

Dersom arbeidet til mangfoldsrådgiverne i ungdomsskolen og voksenopplæringen skal fungere best mulig, må mandatet spisses og det forebyggende arbeidet utvikles. Det kommer fram i en fersk rapport fra NOVA.

Publisert: 13.11.2024 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

– Skulerådgjevarane har ei nesten umogleg oppgåve

Norske skular har ulik praksis for elevane sitt tilbod om rådgjeving. – Retningslinene for tilbodet må verte tydelegare, seier forskar.

Publisert: 06.02.2023 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagfellevurdert

Ungdomsskolelærernes erfaring med oppmelding til PPT og samarbeid med aktuelle aktører når elever oppfattes å ha konsentrasjonsvansker

En rekke elever i skolen sliter av ulike årsaker med å konsentrere seg. I dagens skole tenker en gjerne at dette må være elever med en ADHD-diagnose eller vansker av sosioemosjonell art. Artikkelen konsentrerer seg om lærernes oppfatning av elever som ikke har de nevnte diagnosene, og hvor en ikke kjenner årsaken til manglende konsentrasjon.

Publisert: 01.10.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 5/2019
Artikkel

– Ikke vær redd for å snakke om karriere til tenåringer

Norsk skole har et trøblete forhold til begrepet karriere, og det bør det gjøres noe med, ifølge ny doktorgrad.

Publisert: 02.03.2021 Hentet fra Universitetet i Innlandet
Blogg

Forstår du ungdomskulturen?

Hvis man jobber med ungdom, er det viktig å forstå ungdomskulturen. Kunnskap og inspirasjon kan hentes fra både faglitteraturen, forskningsrapporter og romaner.

Publisert: 07.02.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo