Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (4)

Artikkeltema

  • Spesialundervisning (4)
  • Ungdomstrinn (4)
  • Barnetrinn (2)
  • Forskning og metode (2)
  • Mangfold og integrering (2)
  • Alternativ pedagogikk (1)
  • Digitalisering (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Læreplaner (1)
  • Motivasjon (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Skriving (1)
  • Tilpasset opplæring (1)

Artikkelkilde

  • Paideia (2)
  • Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (1)
  • Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning (1)

Artikkelforfatter

  • Kari Nes (1)
  • Marianne Engen Matre (1)
  • Peder Haug (1)
  • Siv Merete Kjenes Arnesen (1)
Fagfellevurdert

30 år med inkluderende opplæring i norsk skole

Inkluderende opplæring har fått en form for begrepsmessig fotfeste i norsk skole, men inkludering som gjennomført praksis er et langt stykke borte.

Publisert: 29.01.2025 Hentet fra Paideia 28/2024
Engelsk — Fagfellevurdert

Secondary school pupilsʼ experiences of participating in adapted farm-based education in Norway. Inner motivation and personal development outcomes

Hvordan opplever ungdomsskoleelevene selv gård–skole-opplæring, og hvordan kan dette bidra til å øke motivasjonen for den vanlige skolen?

Publisert: 12.02.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning (Vol. 4) 1/2024
Engelsk — Fagfellevurdert

Speech-to-Text Technology as an Inclusive Approach: Lower Secondary Teachers’ Experiences

Tale-til-tekst-teknologi gjør det mulig for elevene å skrive med stemmen. Denne kvalitative studien utforsker seks læreres erfaringer med å introdusere slik teknologi i ungdomsskolen.

Publisert: 04.10.2022 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 8) 2022
Fagfellevurdert

Norsk skole anno 2013 - Økende ekskludering under dekke av inkludering?

Er det grunnlag for å spørre om vi ser økende ekskluderingstendenser i den norske skolen, spesielt når det gjelder læringsutbytte og deltakelse i grunnskolens læringsfellesskap?

Publisert: 13.05.2013 Hentet fra Paideia Vol 5. 1/2013
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo