Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (2)
  • Artikkel (1)

Artikkeltema

  • Frafall og gjennomføring (3)
  • Voksenopplæring (3)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (3)
  • Studieforberedende (1)

Artikkelkilde

  • Kilden kjønnsforskning.no (1)
  • Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (1)
  • Søkelys på arbeidslivet (1)

Artikkelforfatter

  • Bernt Bratsberg (1)
  • Mats Nesmann (1)
  • Oddbjørn Raaum (1)
  • Susanne Dorthea Dietrichson (1)
  • Torgeir Nyen (1)
  • Velibor Bobo Kovač (1)
Artikkel

Innelåste og ensomme: Kvinner diskrimineres i fengsel

En ny rapport viser at kvinner fremdeles har dårligere soningsforhold enn menn. Politikere og kriminalomsorgen har lenge ønsket en endring. – Det er et spørsmål om penger, sier jussprofessor Ragnhild Hennum.

Publisert: 04.02.2019 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Fagfellevurdert

Fagbrev i voksen alder

Praksiskandidatordningen er en vei til å fullføre videregående utdanning for en gruppe med lav sannsynlighet for å fullføre videregående. Den bidrar også til å utjevne sosiale forskjeller blant hvem som fullfører videregående opplæring.

Publisert: 29.09.2017 Hentet fra Søkelys på arbeidslivet (Vol. 34) 1-2/2017
Fagfellevurdert

Privatister - hvem er de, og hva motiverer dem til å lykkes på eksamen? Kartlegging av bakgrunnsvariabler og deres intensjon i lys av en utvidet versjon av teorien om planlagt atferd

Privatister er en sammensatt gruppe som tar eksamen av forskjellige årsaker. Mer spesifikt indikerer våre data at privatistordningen hovedsakelig brukes av unge mennesker, med behov for tilrettelegging, som har til hensikt å forbedre karakterene fra videregående skole.

Publisert: 15.12.2016 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 2) 2/2016
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo