Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Blogg (2)
  • Artikkel (1)
  • Fagfellevurdert (1)
  • Kronikk (1)
  • Omtale (1)
  • Podcast (1)

Artikkeltema

  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (7)
  • Vurdering (7)
  • Læreplaner (3)
  • Tester og kartlegging (2)
  • Forskning og metode (1)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (1)
  • Stress (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Ungdomstrinn (1)

Artikkelkilde

  • forskning.no (2)
  • Høgskulen på Vestlandet (1)
  • Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (1)
  • Universitetet i Innlandet (1)
  • Utdanning og Utdanningsnytt.no (1)
  • Utdanningsforbundet (1)

Artikkelforfatter

  • Christian Thue Bjørndal (1)
  • Erlend Ellefsen Vinje (1)
  • Idar Lyngstad (1)
  • Kjersti Mordal Moen (1)
  • Lars Bjørke (1)
  • Ole Martin Ringlund (1)
  • Vigdis Alver (1)
Artikkel

«Jeg gjør så godt jeg kan, men det ser ikke gymlæreren»

Norske ungdommer vil at kroppsøving skal være et pusterom og en slags motvekt mot den vanlige skolehverdagen, men det er noe som gjør det vanskelig.

Publisert: 16.04.2024 Hentet fra Universitetet i Innlandet
Blogg

Guttastemning i gym

Etter et unntaksår i 2021 hvor jentene fikk bedre karakterer enn guttene i gym , er gutta tilbake på karaktertoppen i 2022.

Publisert: 10.02.2023 Hentet fra forskning.no
Blogg

Må vi teste ungdom for at de skal bli gode i idrett?

Omfattende testing er neppe veien å gå hverken for å bygge talenter eller få flere til å drive med idrett lenger. I stedet risikerer vi at ungdom mister motivasjonen og slutter i idretten de er glad i. Heldigvis finnes alternativer.

Publisert: 28.10.2022 Hentet fra forskning.no
Podcast

Lærerrommet: Hva er god kroppsøving?

Hvordan kan innsats vurderes i kroppsøvingsfaget og har det vært et litt for snevert blikk på hva kroppsøvingstimene skal inneholde? I podkasten lærerrommet snakker vi om det nye kroppsøvingsfaget og aktivitetene som skal inn i gymsalene med ny læreplan.

Publisert: 14.10.2021 Hentet fra Utdanningsforbundet
Kronikk

Karakterer er ikke et premiss for læring i kroppsøvingsfaget

Debatt: Karakterene er heller ikke et premiss for vurdering i faget.

Publisert: 27.04.2021 Hentet fra Utdanning og Utdanningsnytt.no
Fagfellevurdert

Motstridende mål i kroppsøving i Norge – en analyse av læreplanene i faget i perioden 2006 til 2015

Siden 2006 har læreplanens formål og kompetansemål i kroppsøving i norsk skole blitt endret i 2012 og 2015. I denne artikkelen er det foretatt en analyse av endringer i formål og kompetansemål i læreplanene i kroppsøving i perioden fra og med 2006 til 2015.

Publisert: 25.11.2020 Hentet fra Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (Vol. 3) 2/2019
Omtale

Forsker på stress blant ungdom

Forskergruppen Idrett og helsepsykologi har gjennomført stressforsøk på 18–19-åringer. De vil finne ut om positiv eller negativ tilbakemelding påvirker forventningen ungdommene har til resultatet på neste test.

Publisert: 05.12.2017 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo