Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (2)

Artikkeltema

  • Lærerutdanning (2)
  • Vurdering (2)
  • Digitalisering (1)
  • Kollegaveiledning (1)

Artikkelkilde

  • Acta Didactica (1)
  • Uniped (1)

Artikkelforfatter

  • Audhild Norendal (1)
  • David Lansing Cameron (1)
  • Marianne Engen Matre (1)
  • Petter Bjellås (1)
Fagfellevurdert

«Det er gøyere å skrive når noen snakker til deg direkte.»

Videorespons er tilbakemeldinger gitt i form av videoopptak. Undersøkelse blant studenter i grunnskolelærerutdanningen viser at de opplever slik respons mer forklarende og utdypende enn i skriftlig respons, og at sammen med skjermopptak av visning av studenttekster var det lettere både å forstå hva faglærer mente, og å revidere teksten sin. Dessuten opplevdes slik respons mer motiverende.

Publisert: 24.11.2023 Hentet fra Uniped (Vol. 46) 3/2023
Fagfellevurdert

Fører opplæring i felles vurderingskriterier til større grad av enighet? En studie av tekstvurdering som en del av spesialpedagogutdanning

Denne studien viser at det er vanskelig å finne pålitelige vurderingsformer for elevtekster. Det er et stort behov for forskning som ser på   hvordan pålitelighet for tekstvurdering kan økes og hvilke didaktiske tilnærminger som forbedrer vurderingsevnene blant studenter innen pedagogiske studier.

Publisert: 04.12.2018 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 12) 4/2018
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo