Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (2)
  • Fagfellevurdert (2)

Artikkeltema

  • Psykisk helse (4)
  • Vurdering (4)
  • Læreplaner (2)
  • Oppvekst og levekår (2)
  • Stress (2)
  • Tester og kartlegging (2)
  • Forskning og metode (1)
  • Ungdomstrinn (1)

Artikkelkilde

  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • Kilden kjønnsforskning.no (1)
  • Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (1)
  • Norsk sosiologisk tidsskrift (1)

Artikkelforfatter

  • Anders Bakken (1)
  • Anne Bitsch (1)
  • Dawit Shawel Abebe (1)
  • Janne Lund (1)
  • Lars Roar Frøyland (1)
  • Marit Eline Lervik Christensen (1)
  • Ole Jacob Madsen (1)
  • Patrick Lie Andersen (1)
  • Siri Håvås Haugland (1)
Artikkel

Utviklingssamtaler fulle av målsnakk kan legge ytterligere press på elevene

Skolen har blitt mer individfokusert og undervisningen mer målorientert utover 2000-tallet. I utviklingssamtalene mellom lærer, elev og foresatte brukes ordet «mål» hyppig. Det kan bidra til uhelse, tror forsker.

Publisert: 25.01.2023 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Når en sekser ikke er godt nok

Stadig flere skoleungdommer sliter psykisk. Jenter sliter tre ganger så mye som guttene, og stresser mest med skolen.

Publisert: 15.11.2022 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Fagfellevurdert

Å gjøre «det som er liksom planen, da» – en kvalitativ intervjustudie av skolestress blant unge jenter som et strukturelt problem

Skolestress har vært et gjennomgangstema i Norge i studier av ungdoms trivsel. Jenter rapporterer gjennomgående om langt flere symptomer på skolestress enn gutter. Hva er det med skolen som stresser ungdommene, og hvordan kan dette henge sammen med forhold i og utenfor skolen?

Publisert: 08.06.2022 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol. 7/2021
Fagfellevurdert

Rekkefølgeeffekter i spørreundersøkelser blant ungdom - Resultater fra et split-ballot-eksperiment

Har rekkefølgen på svaralternativene i spørreskjemaer betydning for omfanget av psykiske helseplager som måles? Varierer eventuelle rekkefølgeeffekter mellom respondenter med ulike kjennetegn, som kjønn, alder, skolekarakterer og hvor lang tid de bruker på undersøkelsen?

Publisert: 23.01.2019 Hentet fra Norsk sosiologisk tidsskrift (Vol. 3) 1/2019
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo