Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Kronikk (5)

Artikkeltema

  • Tester og kartlegging (5)
  • Vurdering (5)
  • Kontroll og tilsyn (1)
  • Læreplaner (1)
  • Samfunnsfag og historie (1)
  • Skoleutvikling (1)

Artikkelkilde

  • forskning.no (3)
  • Bedre skole (1)
  • Universitetet i Agder (1)

Artikkelforfatter

  • Anniken Randers-Pehrson (1)
  • Eva Nordby Haldammen (1)
  • Kjell Lars Berge (1)
  • Marte Sørebø Gulliksen (1)
  • Simen Spurkland (1)
  • Vegard Kvam (1)
Kronikk

«Pisa-krisa» i Norge har en enkel løsning

KRONIKK: Vi har blitt vant til dårlig Pisa-skår i norsk skole. Det har ikke skortet på tiltak, men resultatene uteblir. Nå er det på tide at kunnskapsministeren slutter å overse den enkleste løsninga.

Publisert: 01.04.2025 Hentet fra forskning.no
Kronikk

En sjuer er ikke løsningen på problemet med karakterinflasjon

Det er grundig dokumentert i en lang rekke undersøkelser at jo mer skjønnsmessig vurderinger er, desto vanskeligere er det å oppnå troverdige vurderinger av prestasjoner og ferdigheter.

Publisert: 15.11.2022 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Skolen trenger nye eksamensformer

Skriftlig eksamen burde vært revidert allerede ved skolestart. I stedet ble den avlyst. Igjen.

Publisert: 21.04.2021 Hentet fra Universitetet i Agder
Kronikk

Selv våren 1940 fikk privatistene vitnemål

KRONIKK: Norge lyktes under krigen å legge til rette for at privatister kunne få sine vitnemål fordi enkelte retningslinjer i skolebyråkratiet ble lagt bort til fordel for handlingsrom og kreative løsninger.

Publisert: 08.04.2020 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Hva er en prøve?

En prøve vil sjelden tilsvare noe man møter ofte utenfor klasserommet, men som lærer kan det være vanskelig å klare seg uten. Å utvikle en form for vurdering som er mer virkelighetsnær enn tradisjonelle testsituasjoner krever tilvenning for både elever og lærer.

Publisert: 01.09.2017 Hentet fra Bedre skole 3/2017
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo