Kronikk En sjuer er ikke løsningen på problemet med karakterinflasjon Det er grundig dokumentert i en lang rekke undersøkelser at jo mer skjønnsmessig vurderinger er, desto vanskeligere er det å oppnå troverdige vurderinger av prestasjoner og ferdigheter. Publisert: 15.11.2022 Hentet fra forskning.no
Kronikk Karakterer er ikke et premiss for læring i kroppsøvingsfaget Debatt: Karakterene er heller ikke et premiss for vurdering i faget. Publisert: 27.04.2021 Hentet fra Utdanning og Utdanningsnytt.no
Kronikk Skolen trenger nye eksamensformer Skriftlig eksamen burde vært revidert allerede ved skolestart. I stedet ble den avlyst. Igjen. Publisert: 21.04.2021 Hentet fra Universitetet i Agder
Kronikk Selv våren 1940 fikk privatistene vitnemål KRONIKK: Norge lyktes under krigen å legge til rette for at privatister kunne få sine vitnemål fordi enkelte retningslinjer i skolebyråkratiet ble lagt bort til fordel for handlingsrom og kreative løsninger. Publisert: 08.04.2020 Hentet fra forskning.no
Kronikk Hva er en prøve? En prøve vil sjelden tilsvare noe man møter ofte utenfor klasserommet, men som lærer kan det være vanskelig å klare seg uten. Å utvikle en form for vurdering som er mer virkelighetsnær enn tradisjonelle testsituasjoner krever tilvenning for både elever og lærer. Publisert: 01.09.2017 Hentet fra Bedre skole 3/2017
Kronikk Sensorveiledninger er en stor fordel for alle parter Fastsetting av karakter mellom intern og ekstern sensor blir både enklere, raskere og bedre når begge sensorer kan rette besvarelsene på basis av en god sensorveiledning, skriver førstelektor Theo Schewe. Publisert: 29.08.2017 Hentet fra Høgskolen i Østfold