Blogg Mange elever i videregående forberedes ikke godt nok for høyere utdanning Mange av elevene som skal starte på en høyskole eller et universitet til høsten, vil ikke være godt nok forberedt på overgangen fra videregående skole til høyere utdanning. Publisert: 09.03.2022 Hentet fra NOKUT
Fagartikkel Vurdering for læring i historie – til nytte eller besvær? Vurdering for læring er et pedagogisk konsept som griper om seg, og som også gjenspeiles i de nye læreplanene. Selv om mange tar dette i bruk med entusiasme, basert på skoleforskning, er det også enkelte som stiller seg spørrende til nytteverdien. Publisert: 24.05.2019 Hentet fra Bedre skole 2/2019
Fagartikkel Sprik i vurdering ved eksamen Når sensorer vurderer eksamensbesvarelser ulikt, så er den beste løsningen neppe å fjerne eksamen. Man kan heller se spriket i vurderingene som et symptom på dårlig samsvar i skolens vurderingspraksis generelt. Publisert: 04.08.2018 Hentet fra Bedre skole 3/2018
Artikkel Hva skjer når skoler dropper karakterer i orden og atferd? Elever føler de blir mer rettferdig behandlet når de slipper å få orden- og atferdskarakterer. Lærernes holdninger til å kutte ut karakterene varierer mye mellom skoler, ifølge en rapport. Publisert: 21.12.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Omtale Forsker på stress blant ungdom Forskergruppen Idrett og helsepsykologi har gjennomført stressforsøk på 18–19-åringer. De vil finne ut om positiv eller negativ tilbakemelding påvirker forventningen ungdommene har til resultatet på neste test. Publisert: 05.12.2017 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet
Fagartikkel Vurdering i historiefaget I forskrift til opplæringsloven står det at standpunktkarakter skal settes på et bredt vurderingsgrunnlag. Spørsmålet blir da hva dette innebærer i praksis og hvordan man kan skape bredde i vurderingsgrunnlaget i historiefaget. Publisert: 01.09.2017 Hentet fra Bedre skole 3/2017
Fagfellevurdert Vurdering for læring i norskfaget: Hva kjennetegner norsklæreres skriftlige tilbakemeldinger til egne elever? Når en legger til grunn at mange av lærerne i studien skriver en forholdsvis høy andel VfL-tilbakemeldinger, så kan det se ut som om en sentral utfordring er å fremme måter å bruke tilbakemeldingene på i den videre læringsprosessen. Det kan også se ut som elevene i større grad bør kunne involveres i prosessen og kanskje at de pålegges å bruke lærers tilbakemeldinger. Publisert: 01.05.2017 Hentet fra Acta Didactica Årg 11 Nr 1 (2017)
Artikkel Pollen kan svekke vitnemålet Pollenallergi gjør at elever i videregående skårer dårligere på eksamen. Dermed kan også drømmestudiet på universitetet ryke, ifølge forskning fra NTNU. Publisert: 25.04.2017 Hentet fra NTNU