Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (3)

Artikkeltema

  • Digitalisering (3)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (3)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Læreplaner (1)
  • Matematikk (1)
  • Norsk (1)
  • Skriving (1)

Artikkelkilde

  • Nordic Journal of Vocational Education and Training (NJVET) (3)

Artikkelforfatter

  • Ann Lisa Sylte (1)
  • Anne Karin Larsen (1)
  • Anne-Catrine Wolden (1)
  • Halvor Spetalen (1)
  • Solveig Dalehaug Havreberg (1)
  • Ursula Småland Goth (1)
Fagfellevurdert

Velferdsteknologi i helse- og oppvekstyrker: Digitalt kompetansebehov i yrkesfaglig utdanning

Hvordan kan deltakere ved helse- og oppvekstfag imøtekomme fremtidens behov for kompetanse innen velferdsteknologi?

Publisert: 15.04.2021 Hentet fra Nordic Journal of Vocational Education and Training (NJVET) (Vol. 11) 1/2021
Fagfellevurdert

Grunnleggende ferdigheter for arbeidslivet? Bruk og betydning i restaurant- og matfagyrker

Denne studien viser at det er grunn til å se på hvordan de grunnleggende ferdigheter bør utformes i yrkesopplæringen, slik at de får en mer relevant rolle for senere yrkesutøvelse. Særlig i forhold til å utvikle elevenes evne til livslang læring og kvalifisere dem til senere lederoppgaver der bruk av grunnleggende ferdigheter er en større del av arbeidshverdagen.

Publisert: 06.09.2017 Hentet fra Nordic Journal of Vocational Education and Training (NJVET) Vol. 7, No. 1/2017
Fagfellevurdert

Digitale historiefortelling som kontekstuell læring i yrkesfaglig undervisning

Denne studien viser at digital historiefortelling med fordel kan brukes som et profesjonsfaglig didaktisk verktøy til formidling av yrkesfaglig kompetanse.

Publisert: 02.05.2015 Hentet fra Nordic Journal of Vocational Education and Training (NJVET) Vol. 8, 1/2018
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo