Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (6)

Artikkeltema

  • Motivasjon (6)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (6)
  • Frafall og gjennomføring (3)
  • Studieforberedende (3)
  • Læreplaner (2)
  • Klasseledelse (1)
  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Norsk som andrespråk (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Overgangsfaser (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Selvregulering (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (5)
  • Yrke (1)

Artikkelforfatter

  • Cathrine Dunker Furuly (1)
  • Eamonn Noonan (1)
  • Eifred Markussen (1)
  • Eva Martinsen Dyrnes (1)
  • Frank Egeland (1)
  • Kristian Abelsen (1)
  • Malgorzata Wild (1)
  • Petter Erik Leirhaug (1)
  • Rune Snaprud (1)
  • Sabine Wollscheid (1)
  • Stephan Daus (1)
Fagartikkel

Nye takter for friluftsliv og dans i kroppsøving

Lærere, elever og forskere har sammen arbeidet med å realisere dans og friluftsliv som en prioritert del av kroppsøvingsfaget i videregående skole.

Publisert: 07.03.2025 Hentet fra Bedre skole 3/2024
Fagartikkel

Den helhetlige selvregulerte yrkesutøver

Selvregulering, ansvar for seg selv, selvregulert læring og ansvar for egen læring er begrep som ofte brukes i sammenhenger der læring skjer.

Publisert: 30.05.2024 Hentet fra Yrke 1/2024
Fagartikkel

Praktisk opplæring gir deg ikke nødvendigvis et fagspråk − målrettet språkopplæring må til

Å kunne lese og skrive innenfor yrkesfagene er viktigere enn mange tror. Derfor er det spesielt viktig at man sørger for at flerspråklige elever får med seg begreper som hører til innenfor fagspråket.

Publisert: 18.03.2024 Hentet fra Bedre skole 4/2023
Fagartikkel

14 år etter avsluttet ungdomsskole – slik gikk det

Det lønner seg å fullføre videregående, både for å få jobb og for hvor mye man tjener. Dette viser en NIFU-studie som har fulgt nesten 10 000 ungdommer fra de gikk ut av ungdomsskolen og til de var 30 år gamle.

Publisert: 29.04.2021 Hentet fra Bedre skole 4/2020
Fagartikkel

Det gode møtet som motivasjon til å fullføre

Selv om fullført utdanning regnes som inngangsbillett til voksenverdenen og gir muligheter for videre utdanning, arbeid og etablering, er frafallet stort blant norske ungdommer i de yrkesfaglige programmene. Men det fins en gruppe elever som velger å fullføre mot alle odds. De befinner seg klart i risikosonen, med dårlige erfaringer fra tidligere skolegang og kanskje tidligere avbrudd. Det gode møtet kan være avgjørende – det å bli vist respekt og tillit uten at grensene for det private blir overtrådt. For læreren kan dette være en krevende balansegang.

Publisert: 03.07.2015 Hentet fra Bedre skole 1/2013
Fagartikkel

Tiltak mot frafall i videregående skole virker!

En oversikt basert på 150 internasjonale studier viser at tiltak for å redusere skolefrafall virker. Ingen enkelttiltak peker seg ut som bedre enn andre, men det er avgjørende at man har kapasitet og kompetanse til å implementere det tiltaket som velges. Videre må beslutning om valg av tiltak tilpasses lokale behov og tilgang på ressurser.

Publisert: 01.07.2015 Hentet fra Bedre skole 2/2012
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo