Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (3)
  • Artikkel (2)
  • Fagartikkel (2)

Artikkeltema

  • Norsk (7)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (7)
  • Studieforberedende (3)
  • Digitalisering (2)
  • Engelsk (2)
  • Lesing og muntlig ferdighet (2)
  • Læremidler (1)
  • Læreplaner (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Matematikk (1)
  • Naturfag (1)
  • Samfunnsfag og historie (1)
  • Skriving (1)
  • Valgfag (1)
  • Vurdering (1)

Artikkelkilde

  • Acta Didactica (2)
  • Bedre skole (2)
  • Nordic Journal of Vocational Education and Training (NJVET) (1)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (1)
  • Yrke (1)

Artikkelforfatter

  • Adam Wild (1)
  • Anne Karin Larsen (1)
  • Anne-Catrine Wolden (1)
  • Gunnhild Aakervik (1)
  • Harald Eriksen (1)
  • Kari Aamli (1)
  • Lone Lønne Christiansen (1)
  • Malgorzata Wild (1)
  • Svein-Erik Fjeld (1)
  • Toril Aagaard (1)
  • Ursula Småland Goth (1)
Fagartikkel

Utforskende tilnærming til inkludering og ekskludering i arbeidslivet

I et tverrfaglig prosjekt forsøkte man å gi en gruppe elever i videregående skole en større bevissthet om at måten de oppfatter verden på, er avhengig av kulturen de er en del av. Gjennom å se forskjeller har de også et bedre grunnlag for å samarbeide og delta i samfunnslivet.

Publisert: 13.10.2022 Hentet fra Bedre skole 4/2021
Artikkel

Arbeidsrettet norsk for yrkesfag

Voksnes læring må ha et siktemål. Det må oppleves som nyttig å sitte på skolebenken, komme seg ut i arbeidslivet og ta flere kurs og mer utdanning. Opplæringsløpet må gi både motivasjon, mål og mening. Da blir det lettere å få med seg språk, fag og kulturkoder på arbeidsplassen og i dagliglivet. Arbeidsrettet norsk for yrkesfag kan gi suksess.

Publisert: 29.11.2018 Hentet fra Yrke 4/2018
Fagfellevurdert

Vurdering for læring i norskfaget: Hva kjennetegner norsklæreres skriftlige tilbakemeldinger til egne elever?

I hvilken grad gir lærerne skriftlige tilbakemeldinger som retter seg mot målet med opplæringen og i hvilken grad inneholder de konkrete råd og instrukser som kan hjelpe elevene til å komme nærmere målet?

Publisert: 01.05.2017 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 11) 1/2017
Artikkel

Oppgavekulturen i norskfaget

Skjønnlitteratur tolkes, mens sakprosa gjenfortelles. Oppgavekulturer utvikles over lang tid og tar også lang tid å endre.

Publisert: 22.02.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagartikkel

FYR – samarbeid for bedre læring på yrkesfag

Alle elever i de yrkesfaglige utdanningsprogrammene må få en opplæring i fellesfagene norsk, matematikk, engelsk og naturfag som de opplever som relevant i hverdagen og som er rettet mot framtidig yrkesliv. Videregående skoler med yrkesfaglige utdanningsprogram skal arbeide aktivt og systemisk for at dette blir realisert.

Publisert: 01.12.2016 Hentet fra Bedre skole 4/2016
Fagfellevurdert

Når teknologi møter fagtradisjoner i norsk og mediefag på videregående skole

Norsklærere opplever det som utfordrende å bruke digitale verktøy i dagens undervisning. Den didaktiske praksisen bør derfor tilpasses slik at den fungerer godt i teknologirike klasserom.

Publisert: 01.06.2015 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 9) 1/2015
Fagfellevurdert

Digitale historiefortelling som kontekstuell læring i yrkesfaglig undervisning

Denne studien viser at digital historiefortelling med fordel kan brukes som et profesjonsfaglig didaktisk verktøy til formidling av yrkesfaglig kompetanse.

Publisert: 02.05.2015 Hentet fra Nordic Journal of Vocational Education and Training (NJVET) Vol. 8, 1/2018
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo