Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (2)
  • Artikkel (1)

Artikkeltema

  • Faglig og administrativt støttesystem (3)
  • Studieforberedende (3)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (3)
  • Hørselsvansker (1)
  • Kognitive vansker (1)
  • Læreplaner (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Profesjonsetikk (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Spesialundervisning (1)

Artikkelkilde

  • Spesialpedagogikk (2)
  • Nord Universitet (1)

Artikkelforfatter

  • Gøril Moljord (1)
  • Sigrid Slettebakk Berge (1)
  • Solveig Magnus Reindal (1)
Fagfellevurdert

Individuelle opplæringsplaner for ungdom med utviklingshemming i tilrettelagt videregående opplæring – mellom verdier, vilje, kunnskap og system

Å sette mål for opplæring dreier seg om å ta valg på elevens vegne. Hva hviler dette valget på? Artikkelen undersøker individuelle opplæringsplaner og læreres valg av mål for elever på arbeidslivstrening og hverdagslivstrening.

Publisert: 06.03.2025 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2024
Fagfellevurdert

Læreres forventninger til tegnspråktolkers yrkesrolle i videregående opplæring

I dag er det vanlig at døve og hørselshemmede elever får opplæring i den ordinære skolen med bruk av tolker som oversetter det som sies, til og fra norsk tegnspråk. Det vil si at to profesjoner jobber i klasserommet. Hensikten med denne artikkelen er å utforske i hvilke situasjoner forskjellene mellom lærerrollen og tolkerollen kommer i spill med hverandre, og hva lærerne forventer at tolkene i klassen deres bistår med.

Publisert: 25.10.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2020
Artikkel

Helsesøsteren - en nøkkelperson for hybelboere

I en ny studie kommer det frem at hybeltilværelsen er en tøff psykisk utfordring for mange. Spesielt fraværet av voksenpersoner ser ut til å gi en tøff start.

Publisert: 13.12.2017 Hentet fra Nord Universitet
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo