Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Kronikk (6)

Artikkeltema

  • Yrkesfag/Lærlingeordning (6)
  • Studieforberedende (4)
  • Ungdomstrinn (3)
  • Barnehage (1)
  • Barnetrinn (1)
  • Digitalisering (1)
  • Entreprenørskap (1)
  • Frafall og gjennomføring (1)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Motivasjon (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Overgangsfaser (1)
  • Praktiske og estetiske fag (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Voksenopplæring (1)

Artikkelkilde

  • forskning.no (3)
  • Bedre skole (1)
  • Forebygging.no (1)
  • Universitetet i Agder (1)

Artikkelforfatter

  • Anne Liv Kaarstad Lie (1)
  • Brynjar Olafsson (1)
  • Frank Egeland (1)
  • Ingrid Holmboe Høibo (1)
  • Mari Finstad Evenby (1)
  • Marja Leonhardt (1)
  • Niri Talberg (1)
  • Petra Røise (1)
  • Stian Overå (1)
  • Torfinn Langelid (1)
Kronikk

Etter tiår med dyrking av realfag, bør vi no styrke og auke fagkompetansen innom dei praktiske faga

KRONIKK: Regjeringa legg 157 millionar på bordet for å få bukt med keisemda i skulen, men planen deira saknar noko vesentleg for å lukkast fullt ut.

Publisert: 19.01.2024 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Tiendeklassinger er for dårlig for­beredt til å velge videregående skole

KRONIKK: Snart går fristen ut for å søke plass på videregående skoler. For mange tiendeklassinger er dette en vanskelig vår. De burde fått bedre hjelp på skolen.

Publisert: 01.11.2023 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Teknologien løper fra jussen i skolen. Barnas personopplysninger selges til høystbydende

Regjeringens ferske strategiplan for digital kompetanse i barnehage og skole hopper uelegant over helt sentrale utfordringer.

Publisert: 07.06.2023 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Ungdom i koronatiden: Resultater fra ungdomsundersøkelse under korona-lockdown

Under korona-pandemien hadde elever over hele landet uker med hjemmeskole og store begrensninger for hva de kunne foreta seg på fritiden. I mai 2020 gjennomførte Kompetansesenter rus – region øst (KoRus-Øst) en spørreundersøkelse som gir innblikk i hvordan ungdom opplevde og håndterte livet under perioden med koronastengte skoler. Et funn som fremstår som spesielt interessant er at ungdommene sov mer og opplevde mindre stress under lockdown enn normalt.

Publisert: 16.03.2021 Hentet fra Forebygging.no
Kronikk

Mer yrkesfag i ungdomsskolen gir mindre frafall på videregående

Det er dobbelt problematisk at skolen er for teoretisk. Praktikerne faller utenfor i 10 år og er i tillegg uforberedt til 3 år med yrkesfaglig videregående skole.

Publisert: 01.10.2018 Hentet fra Universitetet i Agder
Kronikk

Velferdsstaten – også for dei innsette

Det tok mange år før innsette i norske fengsel fekk rett til eit fullverdig opplæringstilbod på lik linje med andre. Når innsette blir overført til Nederland og det blir hevda at utanlandske innsette ikkje har rett til den same opplæringa som dei norske, så kan det sjå ut til at denne retten kan kome til å forvitre.

Publisert: 11.07.2016 Hentet fra Bedre skole 1/2016
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo