Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Blogg (46)

Artikkeltema

  • Lesing og muntlig ferdighet (9)
  • Lese- og skrivevansker (8)
  • Språkvansker (8)
  • Tilpasset opplæring (7)
  • Forskning og metode (6)
  • Barnehage (5)
  • Muntlig språk (5)
  • Spesialundervisning (5)
  • Kognitive vansker (4)
  • Samarbeid med hjemmet (4)
  • Matematikk (3)
  • Matematikkvansker (3)
  • Tester og kartlegging (3)
  • Utviklingsforstyrrelser (3)
  • Alternativ pedagogikk (2)
  • Barnetrinn (2)
  • Digitalisering (2)
  • Internasjonal forskning (2)
  • Norsk som andrespråk (2)
  • Selvregulering (2)
  • ADD/ADHD (1)
  • Atferd (1)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Frafall og gjennomføring (1)
  • Fremmedspråk (1)
  • Høytpresterende elever (1)
  • Lekser (1)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Organisering (1)
  • Overgangsfaser (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Skoleutvikling (1)
  • Skriving (1)
  • Synsvansker (1)
  • Vurdering (1)

Artikkelkilde

  • Læringsbloggen (46)

Artikkelforfatter

  • Monica Melby-Lervåg (45)
  • Ona Bø Wie (1)
Blogg

Hva er egentlig dialogisk lesing og hvilken effekt har det?

Undersøkelser av effekt viser at dialogisk lesing kan være godt redskap for å utvikle barns språk og vokabular, selv mer generelle språkferdigheter som vanligvis er vanskelig og komplekst å utvikle hos barn.

Publisert: 07.03.2016 Hentet fra Læringsbloggen
Blogg

Å vurdere kvalitet på forskning: Se opp for de trøblete tre

- Hva er viktig for å avgjøre om en undersøkelse er god eller dårlig?

Publisert: 26.02.2016 Hentet fra Læringsbloggen
Blogg

Er betydningen av «tidlig innsats» forskningsbasert?

I hvilken grad støtter forskning at tidlig innsats er viktig?

Publisert: 19.02.2016 Hentet fra Læringsbloggen
Blogg

Når bør du være skeptisk til et tiltak for barn med lærevansker?

Alt i alt er det dessverre grunn til å være skeptisk til mange tiltak, spesielt kommersielle tiltak, som hevdes å hjelpe mot ulike lærevansker.

Publisert: 05.02.2016 Hentet fra Læringsbloggen
Blogg

Trener tospråklighet hjernen?

Når det gjelder tospråklighet har muligens publiseringsskjevheten for et tospråklig fortrinn bidratt til et litt unyansert bilde av tospråklighet.

Publisert: 29.01.2016 Hentet fra Læringsbloggen
Blogg

Når foreldre har lesevansker eller dysleksi

Hva skjer med barn som har foreldre med lesevansker? I hvilken grad har de selv økt risiko for å utvikle slike vansker? Kan tegn på fremtidige lesevansker komme til syne allerede i barnehagen?

Publisert: 11.01.2016 Hentet fra Læringsbloggen
  • «
  • 1
  • 2
  • 3
  • »
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo