Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Blogg (11)

Artikkeltema

  • Barnehage (9)
  • Samspill og relasjoner (2)
  • Atferd (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Fysisk helse (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Kollegaveiledning (1)
  • Kosthold og ernæring (1)
  • Ledelse (1)
  • Lek (1)
  • Pedagogiske program (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Tilpasset opplæring (1)

Artikkelkilde

  • Gode barnehageliv (11)

Artikkelforfatter

  • Anne Greve (11)
Blogg

Skal vi slutte å snakke om vennskap i barnehagen?

For noen år siden hadde jeg aldri trodd at jeg skulle si at vi skulle slutte å snakke om vennskap i barnehagen. Det var da jeg hørte om at noen barnehager opererte med vennskapsgaranti, at jeg begynte å lure.

Publisert: 03.01.2022 Hentet fra Gode barnehageliv
Blogg

Har du røde eller grønne tanker?

Mine tanker er verken røde eller grønne. Jeg har i grunnen aldri reflektert over at tankene mine har noen farge i det hele tatt, men skulle de hatt det, måtte jeg nok ha brukt langt flere farger – hele regnbuen, minst. Å skulle kategorisere tanker i bare to kategorier, innsnevrer det vidunderlige, sammensatte og kompliserte tanke- og følelseslivet vårt.

Publisert: 26.10.2021 Hentet fra Gode barnehageliv
Blogg

Mangler vi kunnskap om barnehagen?

Det korte svaret på dette er «JA», selvfølgelig mangler vi kunnskap om barnehagen. Om en så kompleks institusjon som barnehagen vil det (heldigvis) alltid være behov for mer kunnskap. Men betyr det det samme som at vi ikke har kunnskap om barnehagen? Til det vil jeg definitivt svare nei.

Publisert: 15.10.2021 Hentet fra Gode barnehageliv
Blogg

Mat og måltider som risiko

Hvordan forstår lærere i henholdsvis norske og franske barnehager begrepet `risiko´ i tilknytning til mat og måltider i barnehagen?

Publisert: 06.09.2018 Hentet fra Gode barnehageliv
Blogg

Hvert menneske er unikt og tilhører en intersubjektiv verden

Publisert: 12.02.2017 Hentet fra Gode barnehageliv
Blogg

Observasjon – barnehagelærerens viktigste verktøy

Hva er mulig å observere i barnehagen og hvorfor er observasjon et så viktig verktøy?

Publisert: 31.01.2017 Hentet fra Gode barnehageliv
Blogg

Hvem skal ha ansvaret i barnehagen?

- Hvilke metoder og hvilke aktiviteter som bør vektlegges akkurat i denne barnegruppen akkurat nå, trenger man et pedagogisk skjønn for å kunne avgjøre.

Publisert: 21.01.2017 Hentet fra Gode barnehageliv
Blogg

Profesjonalisert omsorg

- Når vi setter omsorgsbegrepet sammen med profesjonsbegrepet, profesjonell omsorg, får det en litt annen valør. Da snakker vi om den omsorgen vi som profesjonsutøvere skal bedrive.

Publisert: 11.11.2016 Hentet fra Gode barnehageliv
Blogg

Kvalitet krever kompetanse

Publisert: 28.10.2016 Hentet fra Gode barnehageliv
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo