- Ingen kan garantere at alle får en venn i barnehagen.

– Jeg har hørt om barnehager som gir vennskapsgaranti, sier førsteamanuensis Anne Greve ved Institutt for barnehagelærerutdanning. – Men dette er ikke mulig. Ingen kan garantere at barnet får en venn i barnehagen. Barnehagen mener at dersom ikke barnet blir venn med andre barn, kan personalet bli venn.

Førsteamanuensis Anne Greve mener barnehagen bør ha som mål at alle barn skal ja noen å leke med. Foto: Kari Aamli

– Men vennskap er frivillig og gjensidig. Det er ikke gitt at barnet vil være venn, sier Greve. Hun er medredaktør av boka Vennskap sammen med førsteamanuensis Maria Øksnes ved NTNU.

– Jeg har jo reist land og strand rundt og snakket om vennskap i barnehagen, men samtidig er jeg blitt utfordret til å jobbe med vennskapsbegrepet gjennom denne boka. Jeg er nok blitt mindre bastant.

Nyanseres

Greve mener vennskap er viktig, men begrepet bør også nyanseres. Hun ønsker ikke at det å få en venn skal være et nytt kriterium på å være vellykket.

– Det er mange måter å være lykkelig på og man må ikke ha en venn for å være lykkelig, sier Greve. – Vi må tørre å snakke om at vennskap kan bli tegn på vellykkethet eller for å oppnå noe annet. Å sette mål på vennskap er en fare.

Vennskap kan være mye forskjellig. – Vi er vel mange som har måtte reise tilbake til barnehagen for å hente et gjenglemt kosedyr eller dekt på til liksomvenner ved middagsbordet, sier Greve.

Hun mener vi ikke må bruke voksnes forståelse på barns vennskap. Dette kan være noe annet enn det barna mener, slik blant annet William Corsaro kommer inn på i intervjuet i denne boken.

Barna møter et fellesskap i barnehagen. Et vennskap behøver ikke være så langvarig. Det kan være her og nå. Dette sier Randi Dyblie Nilsen mer om i sitt kapittel

Torgeir Alvestad retter oppmerksomheten mot at vennskap kan også brukes i forhandlinger, og være en del av forhandlingene, «for er vi venner eller»?

Som musikk

Følelsen av vennskap kan sammenliknes med musikk, sier Ole Henrik Hansen i sitt kapittel. Det er vanskelig å sette ord på det og man må gå inn i det. Den voksnes rolle i barnehagen kan være en støtte for vennskapsrelasjonen.

– Som voksne nå vi være forsiktige med å være for bastante, og gå mer spørrende inn i situasjonene, sier Greve. – Kanskje skal vi ikke ha noe svar på hva en venn er.

Greve mener vennskap er viktig i menneskers liv. Det gir trygghet, forståelse av seg selv og er verdifullt.

Noen å leke med

– Når barnehagen sier at alle barna skal ha mist en venn, tror jeg pendelen har svingt for langt, sier Greve. – Det vi derimot kan ha som mål er at alle skal ha noen å leke med. Det kan vi få til.

Greve mener barnehagen ikke skal være redd for å utfordre de barna som sitter alene og leker. De ansatte kan være med og leke med barna og hjelpe til så alle får noen å leke med.

– Det å leke sammen og ha det gøy, kan ende i vennskap, sier Greve.

Vennskap er første bok i serien Barndom i barnehagen. Dette er fagfellevurderte vitenskapelige antologier og hver bok tar opp et sentralt forskningstema innen barnehagefeltet. Bøkene tar sikte på å bidra til å fornye og utvikle barnehagefeltet som forskningsfelt.

Litteraturhenvisninger

Øksnes, M. og Greve, A. (red) (2015). Vennskap. Oslo: Cappelen Damm Akademisk.