Under finner du artikler sortert etter publiseringsdato.

 

Sterk sammenheng mellom skolepress og psykiske helseplager

Psykiske helseplager blant ungdom kan i stor grad knyttes til skolen, viser en ny NOVA-rapport. Jo mer skolepress de unge opplever, jo mer depressive symptomer har de.

Blogg

Psykososialt team på skolen er en god ide

En ny rapport foreslår at skoler bør opprette ressursteam som kan følge opp barn som har vært utsatt for mobbing. Teamene kan også jobbe med et inkluderende læringsmiljø.

Kronikk

Treng vi eigentleg ein bås for høgsensitive barn?

For ca eit år sidan skreiv eg kronikken «Ti råd for å gi høgsensitive barn ein betre kvardag». Denne vart mykje delt på sosiale medier og vart den tredje mest leste saka i Utdanningsnytt i 2016. Eg

 

Jenter som velger realfag er ikke like

Båtliv med bestefar kan påvirke utdanningsvalg like mye som kjønn, ifølge forsker Marianne Løken. Hun er kritisk til kjønnsstereotype realfagskampanjer.

Omtale

Individuell veiledning på barnetrinnet

Ny doktoravhandling om hva læreren gjør når elevene arbeider individuelt i norsktimene.

Omtale

Doktorgrad om blogging i klasserommet

Arne Olav Nygards doktorgradsavhandling viser at bruk av digitale hjelpemiddel kan gi ein type læring ein ikkje ville fått med meir tradisjonelle undervisingsmetodar.

 

- Så enkelt kan læreren vurdere barnas sosiale ferdigheter

Forskere har utviklet et skjema som tar to minutter for læreren å bruke. Skjemaet gir en pekepinn på hvilke ferdigheter læreren, eleven og foreldrene kan jobbe med. Det skal liten innsats til for å

 

Lærerstudenter opplever ikke høgskolens undervisning som relevant

Mange studenter i grunnskolelærerutdanningen mener at teorien de lærer på høgskolen ikke passer med utfordringene de møter i praksis.

 

Er vi på rett vei med voksenopplæringen?

Flere voksne enn før har bekymringsfullt svake ferdigheter i lesing og hverdagsmatematikk, selv om grunnleggende ferdigheter har vært et satsingsområde på skolen og i voksenopplæringen.

 

Små barn med hørselstap i barnehagen

Å lykkes med å legge til rette for inkluderende fellesskap med rom for det mangfoldet av barn som finnes i en barnegruppe, betinger et tett samarbeid mellom barnehagepersonale og personale som jobber

Fagfellevurdert

Fronesis: veien til profesjonell lærerutdanning?

Hva kjennetegner en profesjonell lærerutdanning og hvordan skal fremtidens lærerutdanning i større grad fremme en fronesisk kunnskapsform og kommunisere betydningen av den til lærerstudenter og

 

Relasjonskompetanse inn i lærerutdanningene

Vi trenger en lærerutdanning som våger å utfordre lærerstudentene på holdninger og handlinger. Læreplanens generelle del har dette som mål, men i skolens styringsdokumenter ser relasjonskompetansen

Fagfellevurdert

Mangelfull opplæring i grunnleggende skriveferdigheter - En studie av barnehagelæreres forkunnskaper for argumenterende skriving i samfunnsfag.

Det er viktig med tiltak i videregående skole for å sikre opplæring i grunnleggende skriveferdigheter. Samtidig har lærerutdanningsinstitusjonene et ansvar for å utdanne lærere som kan gi

Kronikk

En læreplan for det post-nasjonale Norge?

Med ny generell del vil Kunnskapsdepartementet stadfeste skolens formål og verdier som forskrift. Å foreskrive er å befale, med utsikt til sanksjon mot den som bryter reglene. Men skolens verdier er

Fagfellevurdert

Vilje, men manglende handlingskraft - skolelederes forståelse av tospråklige faglæreres plass i skolens læringsfellesskap

Det er mye som tyder på at både skoleeier og skoleledere kan utnytte ressursene til tospråklig fagopplæring langt bedre dersom dette arbeidet gis større prioritet i kommunen og på skolene.

Fagfellevurdert

Fullføring på bygg- og anleggsteknikk. En sammenlikning av unge gutter med og uten hjelp fra barnevernet

Utsatt ungdoms framtidige muligheter på yrkesfag avhenger mye av hvordan problemet med lave skolekarakter blant disse ungdommene blir løst. Det er likevel viktig å ikke overse at også andre sider ved

 

Hjemmet kan påvirke forhold til læreren

Noen barn påvirkes mer av endringer, på godt og vondt. De tar med seg forholdene hjemme til skolen. Nå vet vi mer om hvorfor.

 

Kjønnsdelt arbeidsliv begynner i ungdommen

Arbeidslivet i Norge er kjønnsdelt. Forskere tror det blant annet handler om at norsk ungdom må ta avgjørende beslutninger om framtiden på et tidspunkt hvor kjønnsidentiteten deres er svært sårbar.

Blogg

Når maten tar kontroll

Hvordan kan vi som jobber i skolen være til hjelp for elever som har, eller er i ferd med å utvikle, anoreksi eller andre former for spiseforstyrrelser?

 

– Skal alle gå ut og leke selv om det regner?

Spanske og engelske barnehagelærere fikk mulighet til å «skygge» sine norske kolleger i en barnehage i Sandnes gjennom aksjonsforskningsprosjektet ToWe.

Type

Artikkeltema

Artikkelkilde

Artikkelforfatter