Under finner du artikler sortert etter publiseringsdato.

 

Førsteklassingene lærer bokstavene raskere

Stadig flere førsteklassinger lærer to eller flere bokstaver i uka. Nå skal Kristin Sunde ved Lesesenteret ta doktorgrad på hva dette betyr for elevenes leseutvikling.

Kronikk

Digital kompetanse i høyere utdanning

Digital kompetanse betyr stadig mer for både undervisning, forskning og yrkesliv. Men hva innebærer egentlig dette for høyere utdanning i «algoritmens tidsalder»?

 

Kidsa klarer fint å dusje nakne sammen etter gymtimen

Hysteriske debatter om unge som sliter med nakendusjing overdriver, mener forskere. Å dusje naken etter gymtimen er uproblematisk for langt de fleste.

 

Bedre kunnskap om norske barnehagebarns matematiske utvikling

Allerede tidlig i barnehagealderen er matematikklæringen i gang, gjennom lek, rutiner og samspill. Men hva er det vanlig at barn mestrer? En studie fra Stavangerprosjektet gir ny kunnskap om

Fagfellevurdert

Utdanningsledelse og digitale læringsformer i høyere utdanning

Det må rettes et sterkere fokus mot hva som konstituerer undervisningskvalitet i høyere utdanning. Lærerne har et særlig ansvar for å sikre denne, men dette er et «lagspill» hvor studentene må ta et

 

Så viktig er gode veiledere for nye lærere

En ny avhandling viser at ferske lærere kan ha stort utbytte av tydelig veiledning fra erfarne lærere.

 

Standardisering av læring i barnehagen

Større standardisering av mål og innhold i barnehagen snevrer inn det komplekse barnet.

 

Lærerstudenters oppfatning om 0,999…

Er 0,999… mindre enn 1 eller lik 1? De fleste har et begrepsbilde som sier at tallet er mindre enn 1, og holder fast på det selv om matematikklæreren deres prøver å fortelle dem det motsatte.

 

– Alle kan jobbe kreativt

Det er en myte at det å være kreativ er det samme som å være kunstnerisk eller bare «tenke utenfor boksen». Så hvordan kan ledere bruke sin og de ansattes kreativitet i barnehage og skole?

 

Den voksnes ansvar ved begynnende mobbeatferd i en flerkulturell barnehage

For barn med flerkulturell bakgrunn kan det å bli mobbet, eller å utsette andre for mobbing, avhenge av miljøfaktorer i barnehagen – som opplevelse av tilhørighet, relasjoner til jevnaldrende og

 

Reaidu – nytt nettverktøy for lærere og studenter

For å gi lærere og lærerstudenter bedre undervisningsverktøy om samer som urfolk i Norge, lager UiT nettstedet Reaidu.

Omtale

Forskere utvikler målemetode for ungdommers tilpasningsevne

Daglig utsettes vi for situasjoner der vi må tilpasse oss. Vi lærer av våre erfaringer, men hvor godt?

 

Mat og måltider som dannelsesarena

Barnelitteraturen tematiserer mat og måltider som dannelsesarena og synliggjør et mangfold av interessante figurer for barna.

Blogg

Observasjon av samspill som aktivitetsplikt i skolen

Den dagen alle lærere jevnlig bruker tid på observasjon av samspill, tror jeg mobbetallene går ned.

 

Går vitskapleg kunnskap på bekostning av praktisk kunnskap?

– Arbeidet med å vitskapleggjere innhaldet i grunnskulelærarutdanning og sjukepleiarutdanning går på bekostning av den praktiske, eigenarta, profesjonsrelatert kunnskapen som viser seg i praksis,

 

Rektors ledergruppe gir merverdi

I ledergruppen opplever deltakerne kompetansemestring, risikofri sone og fokus på forbedring.

 

Slik snakker du med barna om krig og katastrofer

Barn kan ikke skjermes mot fryktelige nyheter i mediene. Men vi kan hjelpe dem med å mestre brutale nyheter.

 

Venner er viktig for de som blir mobbet

Elever som blir utsatt for mobbing opplever mindre støtte og tilsyn fra lærere enn elever som ikke blir mobbet, men gode relasjoner til medelever er enda viktigere.

 

Å sette inn ekstra lærere alene er ikke nok for elevenes læring

Det blir stadig tydeligere at å utelukkende gi midler til ekstra lærere i grunnskolen, ikke nødvendigvis har effekt på elevenes læring. Norske skoler har behov for konkret kunnskap om hvordan de skal

 

Datamaskin skal gi råd om psykisk helse

Den skal holde åpent 24 timer i døgnet, aldri stenge i høytider og aldri ta ferie. Maskinen skal gi kloke og personlige råd til ungdommer som kontakter chattetjenesten. Det er målet til SINTEF og

Type

Artikkeltema

Artikkelkilde

Artikkelforfatter