Under finner du artikler sortert etter publiseringsdato.

Master

10 tips for å hjelpe dei sterke elevane

Når ein lærar er tvungen til å velje mellom å hjelpe den sterke eller den svake eleven, fell ofte valet på sistnemnte. Ein ny studie gjev lærarar tips om korleis dei betre kan hjelpe sterke elevar.

Omtale

Lek for lekens egen skyld

Hun ønsker å vise hvordan voksne kan beskytte, bekrefte og berike barns spontane lek i barnehagen.

 

Halvparten av yrkesfagelever savner mer nyttig opplæring

Elever på yrkesfag opplever at opplæringen i videregående skole ikke er yrkesrelevant i forhold til det de utdanner seg til, ifølge en ny studie.

 

Matematikkutdanning gir mestring

Synet på egen matematikkunnskap endrer seg i løpet av lærerutdanningen.

Blogg

Effektstudier i utdanning: Fem forskningsfeller

- Fem faktorer bør adresseres for å få pålitelig kunnskap om effekten av et tiltak i barnehage og skole.

 

Hva gjør vi med gutter som ikke kan lese?

Gutter er mye dårligere enn jenter til å lese. Forskjellene har vært ganske stabile over 15 år. Ny kunnskap gir håp, om den bare blir brukt.

 

At skulen er liten, garanterer ikkje at han er god

Elevene i Sogn og Fjordane ligger på topp i nasjonale prøver. Noen hevder dette er fordi skolene i fylket er små. Resultatene fra prosjektet Lærande Regionar viser at dette ikke stemmer.

Blogg

God start for samarbeidet mellom hjem og skole

Skolen har hovedansvaret for at samarbeidet med hjemmet fungerer, men kanskje er det i hjemmet den viktigste jobben gjøres?

Kronikk

Mobbing i barnehagen må tas på alvor

Mobbing starter gjerne i barnehagen. Det er på tide at barn får en like sterk rett til et trygt og godt barnehagemiljø uten mobbing som elevene har i skolen.

Kronikk

Sensorveiledninger er en stor fordel for alle parter

Fastsetting av karakter mellom intern og ekstern sensor blir både enklere, raskere og bedre når begge sensorer kan rette besvarelsene på basis av en god sensorveiledning, skriver førstelektor Theo

 

Partnerskap mellom lærerutdanningsinstitusjoner og skoler bør oppmuntres

Samarbeid mellom utdanningsinstitusjon og skoler kan bidra til å bringe akademia og praksisfeltet nærmere hverandre, med økt læring begge steder som utbytte.

 

Mest effektivt å gi førsteklassinger hjelp for lesevansker

Elever med lesevansker som får hjelp i første klasse, har langt mer igjen for tiltakene, også på sikt, enn elever som får hjelp i tredje klasse. Det viser en kanadisk studie av rundt 200 elever med

 

Så mye bakterier var det i inneluften i barnehagen

Det kom ikke som en overraskelse på forskerne at det var stor forskjell på inne- og uteluften i barnehagen. Men hvordan påvirker luften barnas helse?

 

Barndommens nabolag påvirker sjansene dine

Har du vokst opp i et grønt og luftig villastrøk? Eller omgitt av asfalt og leiegårder midt i et bysentrum? Stedet du bor som barn har noe å si for mulighetene dine seinere i livet, viser en ny

Blogg

“Spesialundervisning virker ikke”- stemmer det egentlig?

I sommer hadde NRK et innslag med professor Peder Haug om at spesialundervisning fungerer dårlig og ikke etter intensjonene. Tilsvarende medieoppslag gjentar seg med jevne mellomrom, og at

 

Forskningsbasert studieteknikk på 1-2-3

Hvordan du bør jobbe som student? Her kan du lese forskningsbaserte læringsteknikker utviklet ved UiT Norges arktiske universitet. Rådene angår både konkrete studieteknikker og mer generelle råd for

 

Oppfordrer til kritisk blikk på internasjonal skoleforskning

Forskere har undersøkt hva forskningen sier om nasjonale prøver og elevresultater. Og den lar seg ikke alltid overføre til norske forhold.

 

Korleis lese forskingslitteratur – ein guide for deg som ikkje er forskar

Å lese og forstå forskingslitteratur er ei ferdigheit som må lærast. Her får du ei innføring i korleis du kan lese forskingsartiklar.

Omtale

Hva betyr familierisiko og hjemmemiljøet for barn med lese- og skrivevansker?

Dysleksi og andre språklige vansker er i høy grad arvelige. Zahra Esmaeeli forsker på hva man kan gjøre for barn som er i risikosonen.

 

Læring gjennom leik på 1. trinn

Me kan utnytta rolleleiken i begynneropplæringa i mykje større grad enn mange gjer i dag. For leiken opnar opp for elevane sitt eige initiativ og trong til utforsking og eksperimentering. Men korleis

Type

Artikkeltema

Artikkelkilde

Artikkelforfatter