Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (3)
  • Blogg (2)
  • Fagartikkel (2)

Artikkeltema

  • Matematikk (7)
  • Høytpresterende elever (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Motivasjon (1)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (1)

Artikkelkilde

  • Matematikksenteret (7)

Artikkelforfatter

  • Anita Valenta (1)
  • Anne-Gunn Svorkmo (1)
  • Astrid Bondø (1)
  • Ingunn Valbekmo (1)
  • Kjersti Wæge (1)
  • Lene Grøterud Leer (1)
  • Mona Nosrati (1)
  • Olaug Lona Svingen (1)
  • Susanne Stengrundet (1)
Blogg

Matematisk observasjon

Observasjon er viktig i matematikkfaget, i andre fag og i dagliglivet. Erfaringer fra klasserommet viser at elever strever med å observere i matematikk. De er usikre på hva som er relevant i en gitt situasjon og hva de skal se etter. I denne artikkelen skal vi derfor se nærmere på observasjon og hvordan elever kan bli bedre til å observere.

Publisert: 01.11.2022 Hentet fra Matematikksenteret
Artikkel

Matematikkløft med ambisjoner

Lærerne i Nærøysund skal i to år øve på å sette kjerneelementene ut i praksis, gjennom MAM-programmet. Halvveis ut i etterutdanningen ser de allerede en endring i undervisningen – i alle fag.

Publisert: 19.01.2022 Hentet fra Matematikksenteret
Artikkel

Hva kjennetegner god matematikkundervisning?

Matematikksenteret jobber for en undervisning som engasjerer alle - en «ambisiøs matematikkundervisning». Her kan du lese litt om hva det innebærer.

Publisert: 24.03.2021 Hentet fra Matematikksenteret
Blogg

Rike oppgaver, resonnering og argumentasjon

Resonnering og argumentasjon er et av kjerneelementene i ny læreplan (LK20). Hvordan kan vi gjøre matematikkoppgaver rikere ved å legge inn krav om resonnering og argumentasjon?

Publisert: 18.03.2021 Hentet fra Matematikksenteret
Artikkel

Hvilke strategier tror du dine elever bruker i arbeid med oppgaver om prosent?

For at alle elever skal ha utbytte av matematikkundervisningen, må du som lærer legge til rette for at elevene får mulighet til å tenke, drøfte og resonnere omkring matematiske begreper, problemer og løsningsstrategier. Gjennom matematiske samtaler blir læreren kjent med elevenes tenkning.

Publisert: 03.03.2021 Hentet fra Matematikksenteret
Fagartikkel

Aspekter ved tallforståelse

Tallforståelse er viktig for læring av matematikk, men er mye enn å være "flink til å regne".  Diskusjoner med elevene om matematikkens hva, hvordan og hvorfor bidrar til økt motivasjon og bedre prestasjoner.

Publisert: 12.05.2015 Hentet fra Matematikksenteret
Fagartikkel

Sentrale kjennetegn på god læring og undervisning i matematikk

Artikkelen setter fokus på forskning om god læring og undervisning i matematikk ved å gi en sammenfattet og lett tilgjengelig - men samtidig faglig robust - oversikt over sentrale ideer innen dette forskningsfeltet.

Publisert: 30.04.2015 Hentet fra Matematikksenteret
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo