Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (17)

Artikkeltema

  • Frafall og gjennomføring (6)
  • Barnehage (4)
  • Mangfold og integrering (3)
  • Oppvekst og levekår (3)
  • Profesjonsforskning (3)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (3)
  • Lesing og muntlig ferdighet (2)
  • Motivasjon (2)
  • Organisering (2)
  • Studieforberedende (2)
  • Voksenopplæring (2)
  • Barnetrinn (1)
  • FAS (Faglig Administrativt Støttesystem) (1)
  • Fagskole (1)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Ledelse (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Matematikk (1)
  • Morsmålsundervisning (1)
  • Norsk som andrespråk (1)
  • Overgangsfaser (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Rådgivingstjeneste (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Ungdomstrinn (1)
  • Utviklingsforstyrrelser (1)

Artikkelkilde

  • Søkelys på arbeidslivet (17)

Artikkelforfatter

  • Kari Vea Salvanes (2)
  • Kristine von Simson (2)
  • Pål Schøne (2)
  • Astrid Marie Jorde Sandsør (1)
  • Bernt Bratsberg (1)
  • Carl Cato Wadel (1)
  • Erica Waagene (1)
  • Erling Barth (1)
  • Inger Marie Hagen (1)
  • Jannecke Wiers-Jenssen (1)
  • Johanne Hansen Kobberstad (1)
  • Knut Røed (1)
  • Lars Gulbrandsen (1)
  • Liv Anne Støren (1)
  • Marianne Takvam Kindt (1)
  • Marte Strøm (1)
  • Mathilde Bjørnset (1)
  • Nina Drange (1)
  • Nora Valen (1)
  • Oddbjørn Raaum (1)
  • Ragnhild Haugli Bråten (1)
  • Ragnhild Steen Jensen (1)
  • Rune Borgan Reiling (1)
  • Sara Cools (1)
  • Simen Markussen (1)
  • Susanna Sten-Gahmberg (1)
  • Tarjei Havnes (1)
  • Tarjei Widding-Havnerås (1)
  • Terje Næss (1)
  • Torgeir Nyen (1)
Fagfellevurdert

Unge uføre og veien til uføretrygd

Det har vært en økende innstrømming til uføretrygd blant unge de siste tiårene. Andelen uføretrygdede i aldersgruppen 18–29 har økt fra 0,8 prosent i år 2000 til 2,5 prosent i 2020.

Publisert: 24.05.2022 Hentet fra Søkelys på arbeidslivet (Årg. 39) 1/2022
Fagfellevurdert

Samlederskap i barnehagen. Erfaringer med delt lederskap mellom likestilte pedagogiske ledere

Hva er positive og utfordrende sider ved delt ledelse? Hva er sentrale forutsetninger for å få til et velfungerende samarbeid mellom pedagogiske ledere i et delt lederskap?

Publisert: 24.03.2022 Hentet fra Søkelys på arbeidslivet (Årg. 38) 1/2021
Fagfellevurdert

Norskprøven: god løsning eller feil problembeskrivelse?

Arbeidsgiveres usikkerhet om kandidaters språkferdigheter er en forklaring på hvorfor kandidater med innvandrerbakgrunn diskrimineres i rekrutteringsprosesser.

Publisert: 04.02.2022 Hentet fra Søkelys på arbeidslivet (Vol. 38) 3-4/2021
Fagfellevurdert

Bidrar medikalisering av ungdom til utstøtning fra skole og arbeidsliv?

Det er økende tilstrømning til uføretrygd, særlig blant unge. Vi drøfter mulige årsaker til dette, og reiser spørsmål om vi har for lett for å ty til en sykdomsforståelse av de personlige utfordringene mange ungdommer møter.

Publisert: 10.03.2021 Hentet fra Søkelys på arbeidslivet 4/2020
Fagfellevurdert

Tverrfaglig samarbeid – da NAV flyttet inn i videregående skoler

Forsøksordningen med NAV-veiledere i videregående skole er en nyere ordning hvor det ble etablert et formelt samarbeid mellom videregående skoler og NAV for å hjelpe utsatte elever. Vi undersøker om ordningen har bidratt til å holde flere elever lengre i videregående skole og redusert andelen som er inaktive.

Publisert: 08.03.2021 Hentet fra Søkelys på arbeidslivet 4/2020
Fagfellevurdert

Høyt utdanna flyktningers tilnærminger til kvalifisering og arbeid

Denne artikkelen undersøker hvordan høyt utdanna flyktninger opplever og reagerer når de deltar i Introduksjonsprogrammet.

Publisert: 04.05.2020 Hentet fra Søkelys på arbeidslivet Vol. 37, 01-02/2020
Fagfellevurdert

Barnehagelærere – Fra mangel til overskudd

I løpet av de siste årene har barnehagelærere fått økt anerkjennelse og relativt sett langt bedre lønn. Når vi i løpet av de siste 20 årene også har fått økt rekruttering fra lavere sosiale lag, kan det å bli barnehagelærer bety noe helt annet enn før.

Publisert: 15.06.2018 Hentet fra Søkelys på arbeidslivet 01-02/2018
Fagfellevurdert

Forskyvninger i skolestart: Hvilken rolle spiller kjønn og sosial bakgrunn?

Våre analyser viser at rundt tre prosent av alle barn født i årets siste kvartal får utsatt skolestart, og at en like stor andel av barna født i årets første kvartal får fremskutt skolestart. Kjønnsforskjellene er imidlertid store.

Publisert: 01.11.2017 Hentet fra Søkelys på arbeidslivet 04 / 2017 (Volum 34)
Fagfellevurdert

Fagbrev i voksen alder

Praksiskandidatordningen er en vei til å fullføre videregående utdanning for en gruppe med lav sannsynlighet for å fullføre videregående. Den bidrar også til å utjevne sosiale forskjeller blant hvem som fullfører videregående opplæring.

Publisert: 29.09.2017 Hentet fra Søkelys på arbeidslivet 01-02/2017
Fagfellevurdert

Fullføring på bygg- og anleggsteknikk. En sammenlikning av unge gutter med og uten hjelp fra barnevernet

Utsatt ungdoms framtidige muligheter på yrkesfag avhenger mye av hvordan problemet med lave skolekarakter blant disse ungdommene blir løst. Det er likevel viktig å ikke overse at også andre sider ved yrkesfagopplæringen kan være problematisk for disse ungdommene. Resultatene i denne artikkelen peker på at det er nødvendig å undersøke hva endrede arbeidsbetingelser innebærer for utsatt ungdoms muligheter på yrkesfag, og å vurdere hvor god beredskapen i opplæringssystemet er for å inkludere utsatt ungdom når arbeidsbetingelsene endres.

Publisert: 07.06.2017 Hentet fra Søkelys på arbeidslivet 1/-2 2017
Fagfellevurdert

Samfunnsviteres og humanisters overgang til arbeidsmarkedet

Nyutdannede humanister og samfunnsvitere rammes ikke i særlig større grad enn andre masterutdannede av arbeidsledighet, men de er mer utsatt for andre former for mistilpasning i arbeidsmarkedet, som ufrivillig deltid og irrelevant arbeid.

Publisert: 01.09.2016 Hentet fra Søkelys på arbeidslivet 04 / 2016 (Volum 33)
Fagfellevurdert

Effekten av arbeidsmarkedstiltak og vikarbyråarbeid på overgang til jobb og utdanning for arbeidsledig ungdom uten fullført videregående skole

Formålet med denne studien er å undersøke ulike veier til jobb for arbeidsledig ungdom som ikke har fullført videregående skole. Resultatene viser betydelige negative effekter av både vikarbyråarbeid og arbeidsmarkedstiltak mens innsatsene pågår, og særlig store er innlåsningseffektene for overgang til utdanning.

Publisert: 01.09.2016 Hentet fra Søkelys på arbeidslivet 03/2016 (Volum 33)
Fagfellevurdert

Unge voksne som verken er i arbeid eller utdanning: En registerbasert studie, 1993–2009

Analysene i denne artikkelen viser at man har sett en generell økning i unge voksne nordmenns risiko for å være verken i arbeid eller utdanning, med unntak for kvinner på 25 år.

Publisert: 01.09.2016 Hentet fra Søkelys på arbeidslivet 4/2016 (Volum 33)
Fagfellevurdert

Sammenhengen mellom ferdigheter fra ungdomsskolen og ferdigheter i PIAAC-undersøkelsen

Norske elever leverer gjennomsnittlige prestasjoner i den internasjonale kunnskapsundersøkelsen PISA, mens norske voksne gjør det relativt godt i PIAAC-undersøkelsen, den tilhørende kunnskapsundersøkelsen for voksne. I denne artikkelen har vi studert sammenhengen mellom ferdigheter ved avsluttet grunnskole og resultater i PIAAC.

Publisert: 01.09.2016 Hentet fra Søkelys på arbeidslivet 03/2016 (Volum 33)
Fagfellevurdert

– Kan du representere meg? Rekruttering av tillitsvalgte blant innvandrere i Norge

Vår studie har vist at oppmerksomhet knyttet til de ulike delene av tillitsvalgtsrollen og hvilke forventninger medlemmene knytter til sine tillitsvalgte, kan være en god inngang til å forstå og endre den lave andelen innvandrere blant fagbevegelsens tillitsvalgte.

Publisert: 01.06.2016 Hentet fra Søkelys på arbeidslivet 03/2016 (Volum 33)
Fagfellevurdert

Barnehage for de minste og tidlige lese- og regneferdigheter

Hvilken effekt har tidlig barnehagestart på den kognitive utviklingen til barn ved syv års alder? Resultatene i denne undersøkelsen peker i retning av at tidlig barnehagestart har en fordelaktig effekt på barnas utvikling, både i lesing og regning. Når vi ser nærmere på ulike undergrupper finner vi antydning til sterkere effekter av barnehagestart blant familier med lav inntekt, både i lesing og regning.

Publisert: 03.10.2015 Hentet fra Søkelys på arbeidslivet 4/2015
Fagfellevurdert

Fagskoleutdanning - relevant for arbeidsmarkedet?

Fagskoleutdanninger er korte yrkesrettede utdanninger som bygger på fullført videregående opplæring. Utdanningstilbudet har vokst voldsomt de siste ti årene, med nye tilbud utover de tradisjonelle teknisk-maritime skolene, og med økt innslag av private utdanningstilbud.

Publisert: 14.09.2015 Hentet fra Søkelys på arbeidslivet 3/2015
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

Følg oss på Twitter og Facebook 

 

 

Utdanningsforbundet logo