Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets nettside, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Søk Alle artikler Temaer Kilder
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (10)
  • Artikkel (2)

Artikkeltema

  • Frafall og gjennomføring (4)
  • Barnehage (3)
  • Mangfold og integrering (2)
  • Profesjonsforskning (2)
  • Voksenopplæring (2)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (2)
  • Barnetrinn (1)
  • FAS (Faglig Administrativt Støttesystem) (1)
  • Fagskole (1)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Matematikk (1)
  • Morsmålsundervisning (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Organisering (1)
  • Overgangsfaser (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Ungdomstrinn (1)

Artikkelkilde

  • Søkelys på arbeidslivet (12)

Artikkelforfatter

  • Kristine von Simson (2)
  • Pål Schøne (2)
  • Bernt Bratsberg (1)
  • Erica Waagene (1)
  • Erling Barth (1)
  • Inger Marie Hagen (1)
  • Jannecke Wiers-Jenssen (1)
  • Johanne Hansen Kobberstad (1)
  • Kari Vea Salvanes (1)
  • Lars Gulbrandsen (1)
  • Liv Anne Støren (1)
  • Marte Strøm (1)
  • Nina Drange (1)
  • Oddbjørn Raaum (1)
  • Ragnhild Steen Jensen (1)
  • Sara Cools (1)
  • Tarjei Havnes (1)
  • Tarjei Widding-Havnerås (1)
  • Terje Næss (1)
  • Torgeir Nyen (1)
Artikkel

Høyt utdanna flyktningers tilnærminger til kvalifisering og arbeid

Denne artikkelen undersøker hvordan høyt utdanna flyktninger opplever og reagerer når de deltar i Introduksjonsprogrammet.

Publisert: 04.05.2020 Hentet fra Søkelys på arbeidslivet Søkelys på arbeidslivet 01-02 / 2020 (Volum 37)
Fagfellevurdert

Barnehagelærere – Fra mangel til overskudd

I løpet av de siste årene har barnehagelærere fått økt anerkjennelse og relativt sett langt bedre lønn. Når vi i løpet av de siste 20 årene også har fått økt rekruttering fra lavere sosiale lag, kan det å bli barnehagelærer bety noe helt annet enn før.

Publisert: 15.06.2018 Hentet fra Søkelys på arbeidslivet 01-02/2018
Fagfellevurdert

Forskyvninger i skolestart: Hvilken rolle spiller kjønn og sosial bakgrunn?

Våre analyser viser at rundt tre prosent av alle barn født i årets siste kvartal får utsatt skolestart, og at en like stor andel av barna født i årets første kvartal får fremskutt skolestart. Kjønnsforskjellene er imidlertid store.

Publisert: 01.11.2017 Hentet fra Søkelys på arbeidslivet 04 / 2017 (Volum 34)
Fagfellevurdert

Fagbrev i voksen alder

Praksiskandidatordningen er en vei til å fullføre videregående utdanning for en gruppe med lav sannsynlighet for å fullføre videregående. Den bidrar også til å utjevne sosiale forskjeller blant hvem som fullfører videregående opplæring.

Publisert: 29.09.2017 Hentet fra Søkelys på arbeidslivet 01-02/2017
Fagfellevurdert

Fullføring på bygg- og anleggsteknikk. En sammenlikning av unge gutter med og uten hjelp fra barnevernet

Utsatt ungdoms framtidige muligheter på yrkesfag avhenger mye av hvordan problemet med lave skolekarakter blant disse ungdommene blir løst. Det er likevel viktig å ikke overse at også andre sider ved yrkesfagopplæringen kan være problematisk for disse ungdommene. Resultatene i denne artikkelen peker på at det er nødvendig å undersøke hva endrede arbeidsbetingelser innebærer for utsatt ungdoms muligheter på yrkesfag, og å vurdere hvor god beredskapen i opplæringssystemet er for å inkludere utsatt ungdom når arbeidsbetingelsene endres.

Publisert: 07.06.2017 Hentet fra Søkelys på arbeidslivet 2017
Fagfellevurdert

Samfunnsviteres og humanisters overgang til arbeidsmarkedet

Nyutdannede humanister og samfunnsvitere rammes ikke i særlig større grad enn andre masterutdannede av arbeidsledighet, men de er mer utsatt for andre former for mistilpasning i arbeidsmarkedet, som ufrivillig deltid og irrelevant arbeid.

Publisert: 01.09.2016 Hentet fra Søkelys på arbeidslivet 04 / 2016 (Volum 33)
Fagfellevurdert

Effekten av arbeidsmarkedstiltak og vikarbyråarbeid på overgang til jobb og utdanning for arbeidsledig ungdom uten fullført videregående skole

Formålet med denne studien er å undersøke ulike veier til jobb for arbeidsledig ungdom som ikke har fullført videregående skole. Resultatene viser betydelige negative effekter av både vikarbyråarbeid og arbeidsmarkedstiltak mens innsatsene pågår, og særlig store er innlåsningseffektene for overgang til utdanning.

Publisert: 01.09.2016 Hentet fra Søkelys på arbeidslivet 03/2016 (Volum 33)
Fagfellevurdert

Unge voksne som verken er i arbeid eller utdanning: En registerbasert studie, 1993–2009

Analysene i denne artikkelen viser at man har sett en generell økning i unge voksne nordmenns risiko for å være verken i arbeid eller utdanning, med unntak for kvinner på 25 år.

Publisert: 01.09.2016 Hentet fra Søkelys på arbeidslivet 4/2016 (Volum 33)
Fagfellevurdert

Sammenhengen mellom ferdigheter fra ungdomsskolen og ferdigheter i PIAAC-undersøkelsen

Norske elever leverer gjennomsnittlige prestasjoner i den internasjonale kunnskapsundersøkelsen PISA, mens norske voksne gjør det relativt godt i PIAAC-undersøkelsen, den tilhørende kunnskapsundersøkelsen for voksne. I denne artikkelen har vi studert sammenhengen mellom ferdigheter ved avsluttet grunnskole og resultater i PIAAC.

Publisert: 01.09.2016 Hentet fra Søkelys på arbeidslivet 03/2016 (Volum 33)
Fagfellevurdert

– Kan du representere meg? Rekruttering av tillitsvalgte blant innvandrere i Norge

Vår studie har vist at oppmerksomhet knyttet til de ulike delene av tillitsvalgtsrollen og hvilke forventninger medlemmene knytter til sine tillitsvalgte, kan være en god inngang til å forstå og endre den lave andelen innvandrere blant fagbevegelsens tillitsvalgte.

Publisert: 01.06.2016 Hentet fra Søkelys på arbeidslivet 03/2016 (Volum 33)
Fagfellevurdert

Barnehage for de minste og tidlige lese- og regneferdigheter

Hvilken effekt har tidlig barnehagestart på den kognitive utviklingen til barn ved syv års alder? Resultatene i denne undersøkelsen peker i retning av at tidlig barnehagestart har en fordelaktig effekt på barnas utvikling, både i lesing og regning. Når vi ser nærmere på ulike undergrupper finner vi antydning til sterkere effekter av barnehagestart blant familier med lav inntekt, både i lesing og regning.

Publisert: 03.10.2015 Hentet fra Søkelys på arbeidslivet 4/2015
Artikkel

Fagskoleutdanning - relevant for arbeidsmarkedet?

Tettere samarbeid mellom fagskolene og arbeidslivet kan bidra til at fagskoleutdannedes kompetanse kommer til bedre utnyttelse.

Publisert: 14.09.2015 Hentet fra Søkelys på arbeidslivet Søkelys på arbeidsmarkedet 3/2015
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

Følg oss på Twitter og Facebook 

 

 

Utdanningsforbundet logo