Under finner du artikler sortert etter publiseringsdato.

Omtale

Olje, klimaskepsis og naturfagslæreren

Hva tenker lærerstudenter om miljøtruslene og klimaproblemene og hvordan vil de selv behandle temaet når de er ferdig utdanna lærere?

Omtale

– Vi vet for lite om barn og unges digitale hverdagsliv

Halla B. Holmarsdottir skal undersøke hvordan teknologi påvirker barn og unges liv.

Omtale

Unges klima- og miljøengasjement gir nye muligheter for skolen

Over hele verden demonstrer skoleelever og unge mennesker for klimahandling. De endrer livsstil og matvaner, starter nye og bærekraftige bedrifter og organisasjoner. Skolen kan ha noe viktig å lære av

Omtale

Kunnskapsgrunnlaget om kulturskolen til debatt

Forskingsrapporten Kultur + skole = sant ble tidligere i høst overlevert Kunnskapsdepartementet. Rapporten, som er utarbeidet av Telemarksforsking og NTNU, er en viktig del av kunnskapsgrunnlaget i fo

Omtale

Barnehagen kan gjøre en forskjell for barn som strever med språk

Åste Marie Mjelve Hagen, førsteamanuensis ved Institutt for spesialpedagogikk forteller om språkstimulering som virker for barnehagebarn.

Omtale

Ei skattekiste i svømme- og livredningsopplæring

Forskere fra Norge, Finland, Latvia og Litauen har samlet erfaring fra svømme- og livredningsopplæring i ei håndbok.

Omtale

Presenterte plattform for «best practice»

Den nasjonale komiteen for 2030-agendaen sendte en delegasjon til Paris, for å presentere Norges unike plattform for best practice i høyere utdanning og for å styrke dialogen med UNESCO om å etablere

Omtale

Fortsatt mulig å søke ph.d. for lærere

Forskningsrådet lyser ut 10 nye ph.d.-prosjekter øremerket lærere i skolen. Prosjektene tildeles universiteter og høgskoler i hele landet. Fortsatt mulig å søke!

Omtale

– Tør vi tenkje tanken at nokon barn heller vil døy?

Korleis møter me barn og unge med sjølvmordstankar? Dette er tema for Verdsdagen for sjølvmordsforebygging 10. september ved UiA.

Omtale

Elaine Munthe leder Kunnskapssenter for utdanning

– Vi skal være et kunnskapssenter som hjelper, rydder og systematiserer, men som også setter relevante tema på dagsorden og får i gang gode diskusjoner. Jeg ser frem til å komme i tett dialog med utda

Omtale

Ny bok om forskning og undervisning i språktilegnelse

Boka «Teachability and learnability across languages» fyller et forskningsgap ved det at den undersøker både språktilegnelse, språkundervisning og språkvurdering og testing i lys av én bestemt språkin

Omtale

20 millioner til forskning om livsmestring

Forskningsprosjektet «Resilient» har som mål å øke trivsel og motivasjon blant elever i ungdomsskolen. Nå har prosjektet fått 20 millioner kroner fra Norges forskningsråd.

Omtale

Jåttå barnehage blir universitetsbarnehage

Fredag 29. mars signerte Universitetet i Stavanger og Stavanger kommune ein avtale om at Jåttå barnehage blir universitetsbarnehage.

Omtale

To år med fokus på mangfold og tilhørighet

FORSKERKAFFE: – Barnehagefeltet er et ungt forskningsfelt og det skjer mye nytt. Noe av det jeg synes har vært mest spennende med å jobbe innenfor barnehagelærerutdanningen er å oppleve barnehagelærer

Omtale

1,9 mill til satsning på mat i barnehagen

Matjungelen er et prosjekt som er utviklet for at barn på SFO skal få utforske mat og oppleve måltidsglede. Nå skal dette introduseres til barnehagen og Lene Bakke og Marte Gausvik Musland skal lede p

Omtale

Støtte til virksomheter i offentlig sektor med ansatte som ønsker å ta doktorgrad

Forskningsrådet lyser ut midler til minst 38 nye offentlige sektor-ph.d.-prosjekter med oppstart i 2019.

Omtale

Skal gjøre elevene i stand til å løse klimakrisen

Professor Erik Knain og kollegaene hans får 15 millioner av EU til et prosjekt som skal gjøre skolelever, lærere og lokalsamfunnet utenfor skolen i stand til å samarbeide om og mestre store samfunnsut

Omtale

Jublar for nytt senter til UiS

I dag vart det kjent at Kunnskapssenter for utdanning vert flytta til Universitetet i Stavanger.

Omtale

Editorial principles for Educationresearch.no

Employees in kindergartens and schools have an everyday life where their professional autonomy is balanced between the experience based knowldge and the use of research within their field of study. th

Omtale

– Videreutdanningen glir rett inn i skolehverdagen

Opplæringslovens kapittel 9 A skal sikre at alle skoler handler raskt og riktig når en elev ikke har det trygt og godt på skolen. Videreutdanningen «Skolemiljø og ledelse» ved Læringsmiljøsenteret ska