Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets nettside, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Søk Alle artikler Temaer Kilder
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (2)
  • Fagartikkel (1)
  • Kronikk (1)
  • Omtale (1)

Artikkeltema

  • Praktiske og estetiske fag (3)
  • Læreplaner (2)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (1)
  • Samspill og relasjoner (1)

Artikkelkilde

  • Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen (5)

Artikkelforfatter

  • Cathrine Fuglestad (1)
  • Eli Torvik (1)
  • Ole Kristian Herwell (1)
Fagartikkel

Dybdelæring og skapende arbeidsprosesser

Hvordan kan dybdelæring defineres i forhold til kunstfaglige arbeidsprosesser? Hvordan kan dybdelæring oppstå? Disse to spørsmålene er utgangspunktet for Cathrine Fuglestad når hun forsker på egne skapende prosesser. Artikkelen er basert på Fuglestads masteravhandling Med dyp involvering i skapende arbeidsprosesser. Vi får et spennende innblikk i hennes egne skapende arbeidsprosesser og kroppens betydning for læring. I et didaktisk perspektiv argumenterer Fuglestad for at dyp kroppslig involvering potensielt kan gi dypere innsikter, forstått som dybdelæring.

Publisert: 30.10.2020 Hentet fra Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen
Omtale

Kunnskapsgrunnlaget om kulturskolen til debatt

Forskingsrapporten Kultur + skole = sant ble tidligere i høst overlevert Kunnskapsdepartementet. Rapporten, som er utarbeidet av Telemarksforsking og NTNU, er en viktig del av kunnskapsgrunnlaget i forbindelse med den kommende stortingsmeldinga om barne- og ungdomskultur.

Publisert: 10.12.2019 Hentet fra Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen
Artikkel

Estetisk oppdragelse, medbestemmelse og demokrati – et kunstprosjekt

Denne artikkelen viser at dersom elevene blir involvert og får en stemme i et kunstprosjekt, opplever de resultatet som mer relevant, interessant og aktuelt.

Publisert: 22.05.2019 Hentet fra Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen Nasjonalt senter for kunst og kultur
Artikkel

Skapende dans i lærerutdanningen – Sett i lys av fagfornyelsen

Helt siden 1939 har dans vært en del av grunnskolens læreplaner. Dans har aldri hatt status som eget fag, men har en lang tradisjon både i musikk- og kroppsøvingsfaget. I dag er dansen skrevet inn i læreplanen som del av disse to fagene.

Publisert: 25.10.2018 Hentet fra Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

Følg oss på Twitter og Facebook 

 

 

Utdanningsforbundet logo