Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets nettside, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Søk Alle artikler Temaer Kilder
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (30)
  • Omtale (5)
  • Kronikk (2)

Artikkeltema

  • Barnehage (8)
  • Lærerutdanning (7)
  • Mangfold og integrering (4)
  • Profesjonsforskning (4)
  • Digitale ferdigheter (3)
  • Oppvekst og levekår (3)
  • Barnetrinn (2)
  • Engelsk (2)
  • Frafall og gjennomføring (2)
  • Høgskole og universitet (2)
  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (2)
  • Lek (2)
  • Likestilling, kjønn og seksualitet (2)
  • Ny som lærer (2)
  • Overgrep (2)
  • Praktiske og estetiske fag (2)
  • Samfunnsfag og historie (2)
  • Skoleutvikling (2)
  • Synsvansker (2)
  • Ungdomstrinn (2)
  • Vurdering (2)
  • Atferd (1)
  • Bygg og arkitektur (1)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • FAS (Faglig Administrativt Støttesystem) (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Kollegaveiledning (1)
  • Kontroll og tilsyn (1)
  • Motivasjon (1)
  • Motorikk (1)
  • Norsk (1)
  • Organisering (1)
  • Overgangsfaser (1)
  • SFO/AKS og fritid (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Samisk (1)
  • Skolevegring (1)
  • Språkvansker (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Universitetet i Sørøst-Norge (USN) (37)

Artikkelforfatter

  • Maren Sofie Sandbakk (3)
  • Jan-Henrik Kulberg (1)
  • Kari-Anne Jørgensen (1)
  • Knut Jul Meland (1)
  • Per Arne Brandal (1)
  • Trude Evenshaug (1)
Artikkel

Ny rapport: Vegar til vaksenliv. Livsløp og sosial inkludering

Tilrettelagd opplæring skjer gjerne som spesialpedagogiske tiltak på grunnlag av sakkunnig vurdering. Samanlikna med dei såkalla normalelevane i klassa blir desse ungdomane lett identifiserte som annleis eller avvikande.

Publisert: 15.01.2021 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Artikkel

Eksplosiv interesse for svartedauden

I pandemiåret 2020 fauk lesartala til Store norske leksikon i vêret. Artiklane om korona er bland dei mest lesne USN-artiklane, men det er historieprofessor Ole Georg Moseng sin artikkel om svartedauden som har høgst lesertal.

Publisert: 13.01.2021 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Artikkel

Koronatiltak gav ein betre barnehagekvardag for barn

Kortare tid i barnehagen, mindre grupper og same omsorgsgjevarar gav auka trivsel for barna då koronapandemien nådde Noreg.

Publisert: 02.11.2020 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Artikkel

Unge flyktninger i Norge klarer seg bedre på skolen enn i Danmark og Finland

– Vi ser likevel at unge flyktninger i Sverige gjør det aller best i skolen, sier professor Ketil Eide.

Publisert: 25.09.2020 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Artikkel

Hva gjør vi med barn som er redde for skolen?

Både lærere og foreldre opplever at skolene har for dårlig kunnskap om skolevegring. Lærerne etterlyser mer kunnskap og et helhetlig hjelpeapparat for de barna som er for redde til å gå på skolen.

Publisert: 26.06.2020 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Artikkel

Forteller barnas krigshistorie

Skolebarns minner fra 2. verdenskrig er hentet fram i lyset av professor Ellen Schrumpf. Hennes artikkel er valgt ut som en av de ti beste publikasjonene i Historisk Tidsskrifts 150 år lange historie.

Publisert: 08.05.2020 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Artikkel

Barn ønsker å være inkluderende

Barn bryr seg ikke om etniske og kulturelle forskjeller og vil gjerne inkludere andre barn, viser funn fra stort internasjonalt forskningsprosjekt.

Publisert: 11.02.2020 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Artikkel

Slik skal Ole hindre at nyutdannede Even slutter i læreryrket

Lærerveileder Ole Kristian Murtnes har sett mange nyutdannede lærere gi opp yrket etter kort tid. – Skal vi unngå en lærerkrise holder det ikke bare å utdanne mange flere. Vi må også sikre at de forblir i jobbene.

Publisert: 04.10.2019 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Artikkel

Femåringer samler inn forskningsdata

I forskningsprosjektet «Barns fotografiske ytringer» har barnehagebarn stått for datainnsamlinga i form av fotografier de selv har tatt. Nå skal også bildene stilles ut på Preus museum.

Publisert: 15.08.2019 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Artikkel

Strever med gaming i undervisningen

NY DOKTORGRAD: Elever er flinke til blogging og gaming, men lærere strever med å bruke det i undervisningen, viser en ny doktorgrad fra Astrid Camilla Wiig.Hva skjer når læreren forsøker å bringe elevenes kunnskaper om gaming, blogging og You Tube inn i undervisningen? Det er ikke alltid like enkelt å få til i praksis, viser ny forskning ved Universitetet i Sørøst-Norge.

Publisert: 07.07.2019 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Artikkel

Stine vil avlive myter om overgrep

Tegnefilmene «Kroppen min eier jeg» har fått flere priser, blant dem en Emmy for kids. Stine Kühle-Hansen vil gi barn kunnskap om overgrep, på deres egne premisser.

Publisert: 03.06.2019 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Artikkel

Forsket på fremtidens kroppsøvingslærer

Står kroppsøvingsfaget på trygg grunn i fremtidens skole? Bør utdanningen snus på hodet?

Publisert: 29.03.2019 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Artikkel

Ny forskning: Derfor slutter ungdom med idretten sin

Hvordan kan vi skape miljøer som bidrar til at idrettsungdom beholder motivasjonen til å fortsette med idretten sin? Forskere kan ha funnet svaret i en fersk studie.

Publisert: 30.01.2019 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Artikkel

Studenter skal lære mer om vold og overgrep mot barn

FÅR STATLIG STØTTE: Et nytt undervisningsopplegg skal gi studenter trening i å gjenkjenne og håndtere vold og overgrep mot barn og unge. Studentene skal få mer trening i å gjenkjenne og håndtere vold og overgrep mot barn i et nytt undervisningsopplegg ved Universitetet i Sørøst-Norge.

Publisert: 09.01.2019 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Artikkel

Nytt undervisningsopplegg etter forslag fra studenter

– Som foreleser setter jeg stor pris på studenter som er engasjert i pensum og opptatt av å få mest mulig ut av forelesningstida, sier førsteamanuensis Solfrid Bratland-Sanda, som er én av mange forelesere som tar tilbakemeldingene fra studentene på alvor.

Publisert: 06.11.2018 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Artikkel

– Veldig mange av de jeg kjenner har falt ut av skolen

Pedagogikkstudent Heidi Høglund hadde en vanskelig skolegang og sto selv i fare for å gi opp. Nå deltar hun i et internasjonalt forskningsprosjekt om frafall i skolen.

Publisert: 01.11.2018 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Artikkel

Får kjenne på lærerlivet

Hvordan snakker du med en elev som blir utestengt fra gruppen på grunn av sterk kroppslukt? Lærerstudenter får trening i situasjoner fra klasserommet.

Publisert: 23.10.2018 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Artikkel

Overgrepsutsatt som barn – lever i skam som voksne

Menn som har blitt utsatt for overgrep i ung alder sliter med stor skamfølelse i ettertid. – De mener offerrollen harmonerer dårlig med den tradisjonelle oppfatningen av mannsrollen, sier USN-professor.

Publisert: 10.10.2018 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Omtale

Utdanner lærere til den digitale skole

Ekspertisen fra lærere ute i skolen hankes inn til Universitetet i Sørøst-Norge. Lærerstudentene skal sikres riktig kompetanse for fremtidens digitale skole.

Publisert: 10.09.2018 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Artikkel

Kommunene tolker og bruker prøveresultater i skolen ulikt

Det er et nasjonalt krav at norske kommuner følger opp elevresultater fra ulike tester til kvalitetsarbeid i skolen. - Men ikke alle kommuner har kapasiteten som trengs til å gjøre analysene som kreves for å ha nytte av dataene, sier professor Tine S. Prøitz.

Publisert: 23.08.2018 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
  • «
  • 1
  • 2
  • »
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

Følg oss på Twitter og Facebook 

 

 

Utdanningsforbundet logo