Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (12)

Artikkeltema

  • Oppvekst og levekår (7)
  • Digitalisering (4)
  • Demokrati og medvirkning (2)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (2)
  • Mangfold og integrering (2)
  • Samfunnsfag og historie (2)
  • Forskning og metode (1)
  • Frafall og gjennomføring (1)
  • Fremmedspråk (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Lek (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Morsmålsundervisning (1)
  • Muntlig språk (1)
  • Norsk (1)
  • Norsk som andrespråk (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Skriving (1)
  • Urfolk og nasjonale minoriteter (1)
  • Voksenopplæring (1)

Artikkelkilde

  • Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo (8)
  • Det samfunnsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (2)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (1)
  • Vetuva (1)

Artikkelforfatter

  • Silje Pileberg (12)
  • Mari Lilleslåtten (1)
Artikkel

Barn og unge vil trenge hjelp når Gaza skal byggast opp igjen

Mange barn og unge i Gaza slit med posttraumatisk stress, angst og depresjon. – Ei heil gruppe unge skal byggje meistringsstrategiar og prøve å leve fullverdige liv, seier forskar Hedda Bøe Nyhus.

Publisert: 18.03.2025 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Å leke på et nytt språk

Barn som ennå ikke har lært majoritetsspråket, kan ha effektive strategier for å komme inn i lek. Men det finnes også ting barnehagepersonalet kan gjøre for å hjelpe til.

Publisert: 04.03.2025 Hentet fra Vetuva
Artikkel

TikTok gjør tenåringer glade

«Brain rot» og scrolling til øynene blir såre. Blir dagens unge ødelagt av TikTok? Slett ikke, mener medieforsker Emilie Owens.

Publisert: 16.01.2025 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Å lengta etter eit språk

Mange samar, kvener og skogfinnar opplever ei sorg over å ikkje meistra språket som knyter dei til sitt eige folk. Fleire prøver no å ta språket sitt tilbake.

Publisert: 26.08.2024 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Dataspel: – Gutane blir følgde med argusauge

To av tre norske gutar spelar dataspel dagleg. Men er det mor eller far som bekymrar seg mest? Svaret vil kanskje overraske.

Publisert: 08.02.2023 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Barns digitale sårbarhet: Sosiale rammer er mer avgjørende enn tid brukt foran skjermen

I motsetning til hva mange frykter, er norske barns tid foran skjermen forbundet med god livskvalitet.

Publisert: 15.06.2022 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Professor: – Ord som «homo» og «lesbisk» virker litt gammeldagse nå

Én av fem unge plasserer ikke seg selv i kategoriene «hetero», «homo» eller «lesbisk».

Publisert: 08.02.2022 Hentet fra Det samfunnsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Fire av ti unge flyktninger strever psykisk

42 prosent av enslige mindreårige asylsøkere opplever et høyt nivå av posttraumatisk stress fem år etter at de kom til Norge.

Publisert: 07.01.2020 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Dei lærer om kunsten å lære bort

Professorar og undervisarar blir sjølve studentar i prosjektet «Mestere i didaktikk». Gjennom eit norsk-polsk samarbeid testar dei nye metodar for undervisning.

Publisert: 30.10.2019 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Litteraturprofessor fryktar ikkje digitaliseringa: – Vi vil halde fram med å lese bøker

Det finst gode grunnar til å fortsette å lese litteratur, sjølv om vi er omgitt av det digitale, meiner litteraturprofessor Karin Kukkonen.

Publisert: 14.10.2019 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Gjør det like bra med innvandrerbarn i klassen

Foreldre på Oslos østkant har liten grunn til å frykte at en høy innvandrerandel på skolen i seg selv hemmer elevenes resultater, ifølge ny forskning.

Publisert: 12.10.2015 Hentet fra Det samfunnsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Ny skriveopplæring har gitt suksess

Elevar som går ut av fjerde klasse kan skrive som sjetteklassingar viss dei får den rette opplæringa, ifølgje storsatsinga Normprosjektet. Nøkkelfaktorar er klare forventningar til tekstkvalitet og individuelt tilpassa undervising.

Publisert: 22.06.2015 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo