Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets nettside, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Søk Alle artikler Temaer Kilder
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (5)

Artikkeltema

  • Oppvekst og levekår (2)
  • Digitale ferdigheter (1)
  • Frafall og gjennomføring (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Norsk (1)
  • Samfunnsfag og historie (1)
  • Skriving (1)
  • Voksenopplæring (1)

Artikkelkilde

  • Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo (4)
  • Det samfunnsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (1)

Artikkelforfatter

  • Silje Pileberg (5)
Artikkel

Fire av ti unge flyktninger strever psykisk

42 prosent av enslige mindreårige asylsøkere opplever et høyt nivå av posttraumatisk stress fem år etter at de kom til Norge.

Publisert: 08.01.2020 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Dei lærer om kunsten å lære bort

Professorar og undervisarar blir sjølve studentar i prosjektet «Mestere i didaktikk». Gjennom eit norsk-polsk samarbeid testar dei nye metodar for undervisning.

Publisert: 31.10.2019 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Litteraturprofessor fryktar ikkje digitaliseringa: – Vi vil halde fram med å lese bøker

Det finst gode grunnar til å fortsette å lese litteratur, sjølv om vi er omgitt av det digitale, meiner litteraturprofessor Karin Kukkonen.

Publisert: 15.10.2019 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Gjør det like bra med innvandrerbarn i klassen

Foreldre på Oslos østkant har liten grunn til å frykte at en høy innvandrerandel på skolen i seg selv hemmer elevenes resultater, ifølge ny forskning.

Publisert: 12.10.2015 Hentet fra Det samfunnsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Ny skriveopplæring har gitt suksess

Elevar som går ut av fjerde klasse kan skrive som sjetteklassingar viss dei får den rette opplæringa, ifølgje storsatsinga Normprosjektet. Nøkkelfaktorar er klare forventningar til tekstkvalitet og individuelt tilpassa undervising.

Publisert: 22.06.2015 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

Følg oss på Twitter og Facebook 

 

 

Utdanningsforbundet logo