Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (36)

Artikkeltema

  • Barnehage (34)
  • Lek (7)
  • Demokrati og medvirkning (5)
  • Forskning og metode (5)
  • Samspill og relasjoner (4)
  • Lesing og muntlig ferdighet (3)
  • Mangfold og integrering (3)
  • Muntlig språk (3)
  • Religion/etikk/filosofi (3)
  • Samarbeid med hjemmet (3)
  • Fremmedspråk (2)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (2)
  • Norsk som andrespråk (2)
  • Oppvekst og levekår (2)
  • Profesjonsetikk (2)
  • Psykisk helse (2)
  • Tester og kartlegging (2)
  • Atferd (1)
  • Bygg og arkitektur (1)
  • Digitalisering (1)
  • Entreprenørskap (1)
  • Hørselsvansker (1)
  • Klima og bærekraft (1)
  • Ledelse (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Mobbing (1)
  • Naturfag (1)
  • Organisering (1)
  • Pedagogiske program (1)
  • Språkvansker (1)
  • Vurdering (1)

Artikkelkilde

  • Vetuva (36)

Artikkelforfatter

  • Siw Ellen Jacobsen (18)
  • Bård Amundsen (8)
  • Silje Pileberg (1)
Artikkel

Å leke på et nytt språk

Barn som ennå ikke har lært majoritetsspråket, kan ha effektive strategier for å komme inn i lek. Men det finnes også ting barnehagepersonalet kan gjøre for å hjelpe til.

Publisert: 04.03.2025 Hentet fra Vetuva
Artikkel

Tillitsarbeidet mellom foreldrene og barnehagen

Foreldre og personale i barnehagen er helt avhengige av hverandres tillit. Begge parter arbeider derfor aktivt for å få til dette. Men det er ikke alltid det fungerer, ser en dansk barnehageforsker.

Publisert: 07.02.2023 Hentet fra Vetuva
Artikkel

Kommunikasjon mellom barnehage og foreldre

Gjennom kommunikasjon skal barnehagen bli tilgjengelig for foreldrene.

Publisert: 31.01.2023 Hentet fra Vetuva
Artikkel

Opplever barna at barnehagen er et sted med mye støy?

Flere studier har slått fast at voksne som jobber i barnehager, plages av støy. Nå har en gruppe forskere spurt hva barna synes.

Publisert: 04.01.2023 Hentet fra Vetuva 2022
Artikkel

Slik kan personalet stimulere leiken

Personalet i mange barnehagar er usikre på korleis dei kan støtte dei sosiale ferdigheitene til barna i leik.

Publisert: 16.12.2022 Hentet fra Vetuva 2022
Artikkel

Har aldersblanding noe å si for barns språkutvikling?

Aldersblandede grupper blir brukt i barnehager i flere land for å gjøre barna bedre i språk. Men fungerer det?

Publisert: 14.12.2022 Hentet fra Vetuva 2022
Artikkel

Når barnet har et annet morsmål

Mange barn i norske barnehager har et annet morsmål enn norsk. Rammeplanen for barnehagen oppfordrer barnehagene til å støtte flerspråklige barn i å bruke morsmålet sitt.

Publisert: 06.12.2022 Hentet fra Vetuva 2022
Artikkel

En barnehage med plass til alle

I Oslo-barnehagen Gydas vei står mangfold høyt på agendaen året gjennom. Barnas åpenhet og nysgjerrighet rundt ulike måter å leve på gjenspeiles både i leken, i de fysiske omgivelsene og i den pedagogiske tilnærmingen.

Publisert: 28.11.2022 Hentet fra Vetuva 2022
Artikkel

Å lese bøker betyr mykje for språkutviklinga

Barn som kan mange ord og omgrep, blir flinkare til å føre samtalar når dei begynner på skulen. Desse barna har også lettare for å lære seg å lese og skrive.

Publisert: 22.11.2022 Hentet fra Vetuva 2022
Artikkel

Mamma, pappa og barn: Den tradisjonelle kjernefamilien dominerer i barns rollelek

Barn er bevisst på at det kan være to mammaer eller to pappaer i en familie. Likevel gifter ikke Barbie seg med andre enn Ken i barnehagen.

Publisert: 21.11.2022 Hentet fra Vetuva 2022
Artikkel

De yngste barna får lite støtte på læring og språk

I en norsk studie har forskerne gått systematisk til verks for å finne ut hvor mye støtte barnehagepersonalet gir til barna i alderen fra 1 til 3 år.

Publisert: 17.11.2022 Hentet fra Vetuva 2022
Artikkel

Barnehagelærarar endra syn på vurdering

Debatten har vore både hard og polarisert. Enkelte har vore klart for, andre har vore sterkt imot. Men synspunkta kan bli meir nyanserte dersom barnehagelærarane får høve til å utvikle ein praksis basert på profesjonelle kunnskapar og verdiar.

Publisert: 21.01.2021 Hentet fra Vetuva 2019
Artikkel

Hvordan rekruttere flere menn?

Det er ikke tilfeldig at noen kommuner klarer å rekruttere flere menn til å jobbe i barnehagene sine, mener svensk forsker.

Publisert: 21.01.2021 Hentet fra Vetuva 2019
Artikkel

Slik kan barnehageansatte hindre mobbing

Mobbing og krenkende adferd blant barn tar mange former. Barnehager som er gode på å motarbeide dette, har ofte noen fellestrekk.

Publisert: 14.01.2021 Hentet fra Vetuva 2019
Artikkel

Kultursensitiv omsorg i flerkulturelle barnehager

Alle barn skal behandles likeverdig i barnehagen. Men likeverdig behandling blir ofte forvekslet med lik behandling. En slik sammenblanding kan gi barna svært ulike forutsetninger for å delta i fellesskapet, mener forsker.

Publisert: 11.01.2021 Hentet fra Vetuva 2019
Artikkel

Kritisk blikk på tidlig innsats

Tidlig innsats er blitt viktigere i barnehagen. Det kan også ha noen negative sider, mener forsker.

Publisert: 22.01.2019 Hentet fra Vetuva 2019
Artikkel

Betyr organiseringen av barnehagen noe for barna?

Forskere har satt søkelys på hverdagslivet i tradisjonelle barnehager og i basebarnehager. De finner at de yngste barnas tilværelse kan være ganske forskjellig i de ulike barnehagene.

Publisert: 22.01.2019 Hentet fra Vetuva 2019
Artikkel

Hvorfor snakker vi ikke lenger om omsorg i barnehagen?

Begrepet omsorg er i ferd med å bli borte i barnehagen, mener svenske forskere. Hva har skjedd?

Publisert: 28.09.2017 Hentet fra Vetuva 2017
Artikkel

Når gode intensjoner kolliderer med hverdagslivet

Tanken bak design og arkitektur harmonerer ikke alltid med hvordan det blir brukt i praksis, viser en studie.

Publisert: 12.08.2017 Hentet fra Vetuva, Utdanningsdirektoratet 2017
Artikkel

Det er viktig å ta bekymring på alvor

Føler du som jobber i barnehagen, en vedvarende uro for hvordan et barn har det hjemme? Da er det viktig å ta bekymringen på alvor, viser en svensk studie.

Publisert: 12.08.2017 Hentet fra Vetuva, Utdanningsdirektoratet 2017
  • «
  • 1
  • 2
  • »
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo