Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Blogg (1)
  • Fagartikkel (1)
  • Fagfellevurdert (1)

Artikkeltema

  • Fagskole (3)
  • Organisering (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Tilpasset opplæring (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (1)
  • NOKUT (1)
  • Søkelys på arbeidslivet (1)

Artikkelforfatter

  • Erica Waagene (1)
  • Kristin Vinje (1)
  • Liv Anne Støren (1)
  • Mette Bunting (1)
Blogg

Institusjonsakkreditering: Fagskolene trenger forutsigbare krav som sikrer kvaliteten

Vi er enige med Kunnskapsdepartementet i at kravene må være tydelige og bidra til en transparent og rettferdig søknadsprosess, samtidig som de sikrer god kvalitet i utdanningene. Likevel ser vi at enkelte av de foreslåtte kriteriene kan gjøre søknadsbehandlingen mer uforutsigbar for søkerne og mer ressurskrevende for NOKUT.

Publisert: 06.06.2025 Hentet fra NOKUT
Fagfellevurdert

Fagskoleutdanning - relevant for arbeidsmarkedet?

Fagskoleutdanninger er korte yrkesrettede utdanninger som bygger på fullført videregående opplæring. Utdanningstilbudet har vokst voldsomt de siste ti årene, med nye tilbud utover de tradisjonelle teknisk-maritime skolene, og med økt innslag av private utdanningstilbud.

Publisert: 14.09.2015 Hentet fra Søkelys på arbeidslivet (Vol. 32) 3/2015
Fagartikkel

Tilpasset opplæring på videregående nivå - Elever som aktører i eget læringsarbeid

Selv om elevene i stor grad blir formet gjennom den tidlige skolegangen, er det viktig å vite at det nytter å ta grep også på videregående trinn. Det å hjelpe ungdommer til å bli selvstendige i sitt læringsarbeid og øke deres bevissthet om hvordan de lærer, er også en form for tilpasset opplæring og kan bidra til unngå frafall.

Publisert: 27.01.2015 Hentet fra Bedre skole 1/2015
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo