Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (16)
  • Omtale (1)
  • Video (1)

Artikkeltema

  • Samfunnsfag og historie (6)
  • Digitale ferdigheter (4)
  • Lesing og muntlig ferdighet (3)
  • Muntlig språk (3)
  • Norsk (3)
  • Demokrati og medvirkning (2)
  • Klima og miljø (2)
  • Mangfold og integrering (2)
  • Morsmålsundervisning (2)
  • Oppvekst og levekår (2)
  • Språkvansker (2)
  • Voksenopplæring (2)
  • Fremmedspråk (1)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Mobbing (1)
  • Norsk som andrespråk (1)
  • Praktiske og estetiske fag (1)
  • Religion/etikk/filosofi (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Skriving (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Tester og kartlegging (1)

Artikkelkilde

  • Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo (18)

Artikkelforfatter

  • Mari Lilleslåtten (5)
  • Silje Pileberg (5)
  • Alf Øksdal (1)
  • Arve T. Thorsen (1)
  • Fillip-André Baarøy (1)
  • Hanne Christiansen (1)
  • Toril Haugen (1)
Artikkel

Barns digitale sårbarhet: Sosiale rammer er mer avgjørende enn tid brukt foran skjermen

I motsetning til hva mange frykter, er norske barns tid foran skjermen forbundet med god livskvalitet.

Publisert: 15.06.2022 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Hjernen din lærer å styre oppmerksomheten bort fra forstyrrende lyder

Jo flere uregelmessige smålyder du hører i bakgrunnen, jo mer må hjernen jobbe for å styre oppmerksomheten mot det som er viktig. Det gjør den ved å lære seg å forutse det uforutsette.

Publisert: 16.12.2021 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo, Det samfunnsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Begreper skaper holdninger – derfor bør dårlige ord forbedres

Vi kan ikke bare godta ord som virker undertrykkende eller ekskluderende, mener filosof Joey Pollock. Men når man skal endre begreper, må det skje med de riktige moralske begrunnelsene.

Publisert: 23.04.2021 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Å lære naboens språk har alltid vært vanlig på Balkan

Barnebytte og obligatorisk undervisning i minoritetsspråk er bare noe av det østeuropeere har gjort for å trosse ideen om én nasjon – ett språk.

Publisert: 24.02.2021 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Noreg har vore fleirspråkleg sidan før mellomalderen

Då latin kom til Noreg blomstra også den norrøne skriftkulturen opp. Ny forsking viser at ein brukte runer og bokstavar om kvarandre.

Publisert: 20.10.2020 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Frykten for klimaendringer speiles i kulturen

Kunst og litteratur gir oss innsikt i hvordan mennesker forholder seg til klimakrisa. Med det kan vi bedre forstå veien til handling, mener forskere.

Publisert: 18.02.2020 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Fire av ti unge flyktninger strever psykisk

42 prosent av enslige mindreårige asylsøkere opplever et høyt nivå av posttraumatisk stress fem år etter at de kom til Norge.

Publisert: 08.01.2020 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Dei lærer om kunsten å lære bort

Professorar og undervisarar blir sjølve studentar i prosjektet «Mestere i didaktikk». Gjennom eit norsk-polsk samarbeid testar dei nye metodar for undervisning.

Publisert: 31.10.2019 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Litteraturprofessor fryktar ikkje digitaliseringa: – Vi vil halde fram med å lese bøker

Det finst gode grunnar til å fortsette å lese litteratur, sjølv om vi er omgitt av det digitale, meiner litteraturprofessor Karin Kukkonen.

Publisert: 15.10.2019 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Utvider klimadebatten: Naturvitenskapen alene løser ikke klimakrisen

Med oppstarten av Oslo miljøhumanoria ved UiO i 2019, samles humanistiske krefter for å bidra i kampen mot klimaendringene.

Publisert: 20.11.2018 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Video

Finnes alternative fakta?

Mandag 24. september 2018 var det duket for årets store Exphil-forelesning ved UiO. Årets foreleser var den svenske professoren Åsa Wikforss (video).

Publisert: 27.09.2018 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Slik kan sosiale medier gi oss bedre språklig repertoar

Snapchat, Facebook og WhatsApp hjelper familier med innvandrerbakgrunn å utvikle sin flerspråklighet, viser forskning.

Publisert: 04.09.2018 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Omtale

Skal lære elevar kjeldekritikk

Sanning, alternative fakta eller fake news? Kjeldekritikk står sentralt når norgeshistorie.no lanserer ein ny modul neste år. Sida rettar seg spesielt mot lærarar og elevar i vidaregåande skule.

Publisert: 19.07.2018 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

– Retorikk setter oss i stand til å delta

Siden 2006 har norske barn og unge lært om retorikk på skolen, og temaet vil bli enda viktigere i tiden framover. Det kan gjøre samfunnet mer demokratisk, ifølge professor Kjell Lars Berge.

Publisert: 31.03.2017 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Barn og nye medier

Nye medier er langt fra så farlige for barn som vi ofte tror, viser Elisabeth Staksruds forskning. Hun har bidratt til å endre EUs policy på området, og med det hverdagspraksisen i millioner av europeiske hjem.

Publisert: 02.03.2017 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Testene som hjelper folk med språkvansker

Verktøy utviklet av forskergruppen for klinisk lingvistikk og språktilegnelse brukes i kartlegging av språkferdigheter hos barn og i undersøkelse og behandling av afasi i hele Norge.

Publisert: 02.03.2017 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Ny skriveopplæring har gitt suksess

Elevar som går ut av fjerde klasse kan skrive som sjetteklassingar viss dei får den rette opplæringa, ifølgje storsatsinga Normprosjektet. Nøkkelfaktorar er klare forventningar til tekstkvalitet og individuelt tilpassa undervising.

Publisert: 22.06.2015 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Bruker grammatikk for å forstå språkvansker

Forskning på normal språkkompetanse og språkbruk kommer til nytte for de som arbeider med personer med språkvansker.

Publisert: 26.01.2015 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

Følg oss på Twitter og Facebook 

 

 

Utdanningsforbundet logo