Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets nettside, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Søk Alle artikler Temaer Kilder
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (7)
  • Kronikk (1)

Artikkeltema

  • Profesjonsforskning (3)
  • Frafall og gjennomføring (2)
  • Motivasjon (2)
  • Arbeidsvilkår (1)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • FAS (Faglig Administrativt Støttesystem) (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Likestilling, kjønn og seksualitet (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Organisering (1)
  • Profesjonsetikk (1)
  • Samfunnsfag og historie (1)
  • Skoleutvikling (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Tidsskrift for samfunnsforskning (8)

Artikkelforfatter

  • Kristoffer Chelsom Vogt (2)
  • Arnhild Bie-Drivdal (1)
  • Edda Stang (1)
  • Elisabeth Ugreninov (1)
  • Harriet Bjerrum Nielsen (1)
  • Hedda Haakestad (1)
  • Kirsti Malterud (1)
  • Liza Reisel (1)
  • Martin Isungset (1)
  • Mats Lillehagen (1)
  • Sara Seehuus (1)
Kronikk

Kortsiktighetens pris - The long term costs of short-termism

Nordiske velferdsstater har lange tradisjoner for å legitimere politikk med henvisning til samfunnsforskning. Utallige karrierer – sågar hele forskningstradisjoner – er skapt gjennom denne symbiosen. Tett samspill mellom forskere og stat medfører imidlertid en del utfordringer.

Publisert: 14.01.2020 Hentet fra Tidsskrift for samfunnsforskning
Fagfellevurdert

Tillitsvalgtes oppfatninger om egen rolle i faglig utviklingsarbeid - En studie av rolleforståelse blant arbeidsplasstillitsvalgte i offentlig sektor

I norsk arbeidsliv er det forventet at ansatte bidrar i virksomhetsutvikling – direkte og gjennom tillitsvalgte.  Denne artikkelen utforsker hvordan arbeidsplasstillitsvalgte fra ulike profesjoner oppfatter egen rolle i faglig utviklingsarbeid, på bakgrunn av tolv intervjuer med tillitsvalgte på sykehus, skoler og i kommunal omsorg.

Publisert: 16.08.2019 Hentet fra Tidsskrift for samfunnsforskning 03/2019
Fagfellevurdert

Kunnskap for politikk og praksis? En analyse av Stoltenbergutvalgets kunnskapssyn

Stoltenberguvalgets rapport vektlegger kunnskap som kan kartlegges med standardiserte, kvantifiserbare målemetoder. I denne artikkelen undersøker forfatterne i hvilket omfang en slik strategi kan avdekke årsakene til og effektene av kjønnsforskjellene i klasserommet.

Publisert: 16.08.2019 Hentet fra Tidsskrift for samfunnsforskning 3/2019
Fagfellevurdert

Kall eller lønnskamp? En casestudie av Utdanningsforbundets holdning til lukning av læreryrket

Er profesjoner drevet av egeninteresse eller hensynet til samfunnet og klienters beste? Ofte anses profesjoner som institusjoner med ett mål for øye - å tjene medlemmenes økonomiske interesser. I denne artikkelen drøftes dette perspektiver ved hjelp av analyser av Utdanningsforbundets begrunnelser og motiv i tre saker som angår begrensinger i adgang til utøvelse av læreryrket.

Publisert: 17.01.2019 Hentet fra Tidsskrift for samfunnsforskning Tidsskrift for samfunnsforskning 01/2019
Fagfellevurdert

Vår utålmodighet med ungdom

Aldri før har så stor andel av hvert ungdomskull gjennomført videregående på så kort tid som i dag. Likevel er det økende bekymring over stabile frafallstall. Er det på tide å utvide normalitetsbegrepet med hensyn til når i livet vidergående skal foregå?

Publisert: 22.02.2017 Hentet fra Tidsskrift for samfunnsforskning 1/2017
Fagfellevurdert

Fødselsrekkefølge og utdanningsoppnåelse: Har foreldrenes landbakgrunn betydning?

Vår tolkning er at familiesosialiseringen blant innvandrerfamilier er ulik majoritetsbefolkningens, at forhold knyttet til botid kan påvirke søsknene ulikt, eller at institusjonelle rammer påvirker norskfødte med innvandrerforeldre annerledes enn majoriteten.

Publisert: 01.02.2017 Hentet fra Tidsskrift for samfunnsforskning 01 / 2017 (Volum 58)
Fagfellevurdert

Barnevern på sosiale medier – offentlig deltakelse og utøvelse av medborgerskap

Bruk av sosiale medier har medført en endret offentlighet med nye muligheter for deltakelse. Hvordan brukes digitale muligheter på barnevernsfeltet? Innebærer det økt medborgerskap?

Publisert: 01.12.2016 Hentet fra Tidsskrift for samfunnsforskning Nr 04/2016
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

Følg oss på Twitter og Facebook 

 

 

Utdanningsforbundet logo