Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (13)
  • Fagartikkel (1)

Artikkeltema

  • Yrkesfag/Lærlingeordning (11)
  • Digitalisering (3)
  • Frafall og gjennomføring (2)
  • Læreplaner (2)
  • Lærerutdanning (2)
  • Skriving (2)
  • Entreprenørskap (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Kollegaveiledning (1)
  • Ledelse (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Matematikk (1)
  • Motivasjon (1)
  • Norsk (1)
  • Organisering (1)
  • Overgangsfaser (1)
  • Skoleutvikling (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Ungdomstrinn (1)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (1)
  • Vurdering (1)

Artikkelkilde

  • Nordic Journal of Vocational Education and Training (NJVET) (14)

Artikkelforfatter

  • Ann Lisa Sylte (2)
  • Halvor Spetalen (2)
  • Hilde Witsø (2)
  • Ursula Småland Goth (2)
  • Anne Karin Larsen (1)
  • Anne-Catrine Wolden (1)
  • Daniel Alvunger (1)
  • Eldbjørg Schøn (1)
  • Ellen Beate Hellne-Halvorsen (1)
  • Hanne Stousland (1)
  • Linn Thøring (1)
  • Lisbeth Øyum (1)
  • Lázaro Moreno Herrera (1)
  • Per Einar Garmannslund (1)
  • Ruhi Tyson (1)
  • Solveig Dalehaug Havreberg (1)
  • Sylvi Thun (1)
  • Åsa Broberg (1)
Fagfellevurdert

Et kvalifisert utdanningsvalg for dagens ungdom: Resultater fra et innovasjonssamarbeid mellom en ungdomsskole, en videregående skole og en bedrift

Både i arbeids- og samfunnslivet har det i flere år vært uttrykt stor bekymring over at mange ungdommer ikke greier å gjennomføre det videregående utdanningsløpet, og da særlig innen yrkesfaglig utdanningsretning.

Publisert: 17.01.2022 Hentet fra Nordic Journal of Vocational Education and Training (NJVET) (Vol. 11) 1/2021
Fagfellevurdert

Velferdsteknologi i helse- og oppvekstyrker: Digitalt kompetansebehov i yrkesfaglig utdanning

Hvordan kan deltakere ved helse- og oppvekstfag imøtekomme fremtidens behov for kompetanse innen velferdsteknologi?

Publisert: 15.04.2021 Hentet fra Nordic Journal of Vocational Education and Training (NJVET) (Vol. 11) 1/2021
Fagfellevurdert

To kontekster – to skrivepraksiser? Skriving i skole og bedrift i fag- og yrkesopplæringen

Skrivekompetanse er en viktig ferdighet i moderne samfunn. Hvordan praktiseres skriving i skolen og arbeidslivet?

Publisert: 23.01.2019 Hentet fra Nordic Journal of Vocational Education and Training (NJVET) (Vol. 9) 1/2019
Fagfellevurdert

Grunnleggende ferdigheter for arbeidslivet? Bruk og betydning i restaurant- og matfagyrker

Denne studien viser at det er grunn til å se på hvordan de grunnleggende ferdigheter bør utformes i yrkesopplæringen, slik at de får en mer relevant rolle for senere yrkesutøvelse. Særlig i forhold til å utvikle elevenes evne til livslang læring og kvalifisere dem til senere lederoppgaver der bruk av grunnleggende ferdigheter er en større del av arbeidshverdagen.

Publisert: 06.09.2017 Hentet fra Nordic Journal of Vocational Education and Training (NJVET) Vol. 7, No. 1/2017
Fagfellevurdert

Lærings- og arbeidsvaner hos lærlinger

Denne studien viser at når lærlingene dokumenterer eget læringsarbeidet ved å bruke elektroniske oppfølgingsverktøy, så styrkes lærings- og arbeidsvanene deres. I tillegg  styrkes forståelsen av oppgaven som fremtidig yrkesutøver  og kommunikasjonen mellom lærlingen og veileder.

Publisert: 02.08.2017 Hentet fra Nordic Journal of Vocational Education and Training (NJVET) Vol. 7, 1/2017
Engelsk — Fagfellevurdert

Vocational teachers taking the lead: VET teachers and the career services for teachers reform in Sweden

I Sverige har man innført karriereveier for lærerne. Hva har det å si for skoleutviklingen når den pedagogiske ledelsen blir delegert til disse "førstelærerne"?

Publisert: 02.02.2016 Hentet fra Nordic Journal of Vocational Education and Training (NJVET) (Vol. 6) 1/2016
Fagfellevurdert

Digitale historiefortelling som kontekstuell læring i yrkesfaglig undervisning

Denne studien viser at digital historiefortelling med fordel kan brukes som et profesjonsfaglig didaktisk verktøy til formidling av yrkesfaglig kompetanse.

Publisert: 02.05.2015 Hentet fra Nordic Journal of Vocational Education and Training (NJVET) Vol. 8, 1/2018
Fagfellevurdert

Er stasjonsopplæring i videregående skole en metode som er egnet til å støtte yrkesfageleven i vurdering av egen læring?

Stasjonsopplæring er godt egnet til å fremme egenvurdering fordi den er klart strukturert og innbefatter dokumentasjon av det eleven har gjort. Når eleven registrerer hva hun/han har gjort,  tvinger det fram refleksjon over egen praksis og bevisstgjør samtidig den tause kunnskapen de besitter.

Publisert: 16.02.2015 Hentet fra Nordic Journal of Vocational Education and Training (NJVET) (Vol. 5) 1/2015
Fagfellevurdert

Vurdering for yrkesrelevant opplæring

Denne artikkelen drøfter hvordan nye vurderingsverktøy kan fremme yrkesrelevant opplæring.

Publisert: 02.12.2014 Hentet fra Nordic Journal of Vocational Education and Training (NJVET) Vol. 4, 1/2014
Fagfellevurdert

”Learning by doing…” Studentbedrift som pedagogisk tilnærming til entreprenørskap i yrkesfaglærerutdannelsen

Lærerens kunnskaper og erfaringer er utslagsgivende for elevenes/studentenes mestringsopplevelse ved undervisning i entreprenørskap. Entreprenørskap bør fokusere på problembasert læring som inkluderer rollespill og samarbeidsrelasjoner. Dette bidrar til utvikling av kompetanse i personlig lederskap, selvkunnskap, kunnskap om foretak og endringskompetanse.

Publisert: 20.11.2014 Hentet fra Nordic Journal of Vocational Education and Training (NJVET) (Vol. 4) 1/2014
Fagartikkel

Yrkesfaglæreren – Ny rolle, nye utfordringer

Yrkesfaglærerstudenter opplever det som utfordrende å skulle lede opplæring mot andre yrker enn sitt eget fordi de mangler den nødvendige kunnskapen og erfaringen. For å klare dette er det viktig at det organiseres et samarbeid med andre lærere, skoler og næringsliv.

Publisert: 06.03.2014 Hentet fra Nordic Journal of Vocational Education and Training (NJVET) (Vol. 4) 1/2014
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo