Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets nettside, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Søk Alle artikler Temaer Kilder
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (16)
  • Artikkel (1)

Artikkeltema

  • Skriving (6)
  • Lesing og muntlig ferdighet (4)
  • Norsk (3)
  • Barnehage (2)
  • Barnetrinn (2)
  • Matematikk (2)
  • Digitale ferdigheter (1)
  • Læremidler (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Motivasjon (1)
  • Naturfag (1)
  • Norsk som andrespråk (1)
  • Organisering (1)
  • Pedagogiske program (1)
  • Samfunnsfag og historie (1)
  • Skoleutvikling (1)
  • Tilpasset opplæring (1)
  • Ungdomstrinn (1)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (1)
  • Voksenopplæring (1)

Artikkelkilde

  • Nordic Journal of Literacy Research (17)

Artikkelforfatter

  • Gudrun Kløve Juuhl (2)
  • Maja Michelsen (2)
  • Marte Blikstad-Balas (2)
  • Sindre Dagsland (2)
  • Anne Håland (1)
  • Astrid Roe (1)
  • Cecilie Dyrkorn Fodstad (1)
  • Gro Ulland (1)
  • Hanne Egenæs Staurseth (1)
  • Harald Eriksen (1)
  • Kjersti Lundetræ (1)
  • Kristin Sunde (1)
  • Lene Anundsen (1)
  • Margrethe Sønneland (1)
  • Marianne Røskeland (1)
  • Ragnhild Engdal Jensen (1)
  • Rune Herheim (1)
  • Sigrid Skaug (1)
  • Trude Hoel (1)
  • Trygve Kvithyld (1)
Fagfellevurdert

Hjartemaskinar og husnummer. Femåringars eigeninitierte tekstar – bruk og retorisitet

Også born som enno ikkje er innlemma i det formelle lese- og skriveopplæringssystemet, skaper tekstar som har kommunikativ funksjon og verdi. Likevel vert ofte tekstproduksjonen til born, også barnehageborn, studert med utdanningssystemet sine føremål om læring og vurdering som premiss.

Publisert: 20.01.2021 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research 3/2020
Fagfellevurdert

Forsking på barn og ungdoms tekstar og tekstpraksisar på fritida, med eit nordisk fokus

Denne artikkelen gjev oversikt over nordisk forsking på barn og ungdoms tekstar og tekstpraksisar på fritida dei siste tjue åra. I denne perioden har vilkåra for barns deltaking i ulike tekstkulturar endra seg som følgje av den teknologiske utviklinga, og artikkelen strekar dermed opp eit forholdsvis nytt forskingsfelt.

Publisert: 20.01.2021 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research 3/2020
Fagfellevurdert

Barns tekstproduksjon på Snapchat: Multimodale svar på kommunikative forventninger og fiksjonalisering av det hverdagslige

Artikkelen tar for seg barns tekstproduksjon på Snapchat. Tekstmaterialet som ligger til grunn, er sekstisju snapper produsert av barn i alderen 9–15 år. Formålet er å undersøke hva som gjør at barna finner det meningsfullt å skape tekster i Snapchat-mediet.

Publisert: 13.01.2021 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research 3/2020
Engelsk — Fagfellevurdert

Is a faster pace of letter instruction associated with other teaching practices?

De siste årene har det gått i retning av en raskere bokstavlæring i norske førsteklasser. Å introdusere bokstavene raskere kan endre undervisningspraksis mer generelt, ikke bare ved å frigjøre tid til mer individuelt tilpasset lese- og skriveopplæring, men også ved å gjøre det mulig for elever å begynne å lese og skrive tekster tidligere.

Publisert: 01.12.2020 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research 2/2019
Fagfellevurdert

Aspekt som analytisk tilnærming til utforskende elevtekster

Når elever blir bedt om å utforske noe i en skriveoppgave kommer det til syne en spenning mellom det utforskende som prosess eller produkt: En utforskende tekst (som tekstlig produkt) og en utforskende aktivitet (prosess) er ikke nødvendigvis det samme.

Publisert: 25.11.2020 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research 2/2019
Fagfellevurdert

Litterær kompetanse i barnehagelærerutdanningen

Denne artikkelen søker å bidra med kunnskap om barnehagelærerstudenters litterære og didaktiske kompetanse, et fagområde det i liten grad er forsket på, selv om studentene som fremtidige pedagoger skal tilby et variert spekter av bøker og høytlesingssituasjoner til barna i barnehagen.

Publisert: 23.11.2020 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research 2/2020
Fagfellevurdert

Nye litteraturer: Litterære tekstpraksiser hos voksne innvandrere i norsk grunnskoleopplæring

Voksne innvandrere som tar norsk grunnskoleeksamen har teksterfaringer fra litterære tradisjoner som kan være ukjente i vår sammenheng. Imidlertid vil de fleste litterære tekstpraksisene sannsynligvis ikke bli gjenkjent i skolesammenheng.

Publisert: 11.11.2020 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research 6/2020
Fagfellevurdert

Hele tekster versus utdrag – hvilke tekster velger norsklærerne?

Lesing av skjønnlitteratur er en sentral del av norskfaget. Med innføringen av K06 ble listene over verk og forfatterskap fjernet fra norskplanen, og valg av tekster ble med dette opp til den enkelte lærer – et prinsipp som videreføres i fagfornyelsen 2020. Vi vet lite om hvilke tekster lærere velger å bruke i norskundervisningen, og i hvilken grad de leser hele teksten eller et eller flere utdrag fra den, noe vi med denne studien ønsker å undersøke.

Publisert: 05.07.2019 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research Vol 5 No 1 (2019)
Fagfellevurdert

Hva skjer når lærere benytter pedagogiske ressurser anbefalt av utdanningsmyndighetene? - En komparativ kasusstudie av hvordan to lærere iscenesetter en pedagogisk ressurs utviklet til «Ungdomstrinn i utvikling».

Det er en trend i norsk utdanningspolitikk at myndighetene bidrar til utviklingen av pedagogiske ressurser som lærere blir oppfordret til å benytte i den hensikt å gjøre undervisningen bedre. I denne studien undersøker forfatteren hvordan to lærere tar i bruk en pedagogisk ressurs utviklet til den nasjonale satsingen «Ungdomstrinn i utvikling».

Publisert: 24.05.2019 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research 1/19
Fagfellevurdert

Innenfor eller utenfor? En studie av engasjement hos tre 9. klasser i møte med litterære tekster som faglige problem

Engasjement er en sentral og sammensatt kategori i pedagogisk og fagdidaktisk forskning, og det finnes modeller for både å fange opp og beskrive fenomenet innenfor ulike forskningsparadigmer. Modeller har sin åpenbare styrke i at de har forklaringskraft utover enkelthendelser, og at de på den måten gjør det mulig å sammenholde større datamengder. Det betyr imidlertid også nødvendigvis at modellene ikke kan fange opp alle nyanser og grensetilfeller.

Publisert: 04.09.2018 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research 1/18
Fagfellevurdert

Geoliteracy i ungdomsskolen: Hvordan legger en ungdomsskolelærer til rette for lesing av grafiske representasjoner i geografi?

Denne artikkelen viser at også små fag  gir viktige bidrag til den helhetlige leseopplæringen.

Publisert: 28.06.2018 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research Vol. 4, 2018
Fagfellevurdert

Skrivediskurser i norskfaget - en analyse av hvordan norsklærere gir skriveoppgaver på åttende trinn

Det er mange gode grunner til å vektlegge sjanger og sjangernormer i undervisningen. Det å mestre ulike relevante sjangre er en vesentlig del av det å være skriftkyndig, men det finnes også mange andre måter å jobbe med tekst i undervisning.

Publisert: 01.05.2018 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research 1-2018
Fagfellevurdert

Hva kjennetegner de svakeste elevenes lesekompetanse, lesevaner og strategikunnskap når de går ut av grunnskolen?

- De svakeste leserne relativt sett har størst problemer med komplekse fagtekster og minst problemer med skjønnlitterære tekster, og at de mangler kunnskap om lesestrategier.

Publisert: 01.12.2017 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research 2/2017
Fagfellevurdert

Leseopplæring i norskfagets begynneropplæring med fokus på fagspesifikk lesekompetanse

Denne artikkelen viser at førsteklassinger er i stand til å lese litterære tekster på en faglig måte.

Publisert: 05.04.2016 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research 2/2016
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

Følg oss på Twitter og Facebook 

 

 

Utdanningsforbundet logo